האגודה לזכויות האזרח דורשת לבטל את ההליך המשמעתי נגד פעילת חד"ש באונ' בן-גוריון

האגודה לזכויות האזרח דורשת לבטל את ההליך המשמעתי נגד פעילת חד"ש באוניברסיטת בן-גוריון, וטן מאדי. בית הדין המשמעתי באוניברסיטת בן-גוריון הרשיע ב-20 באוקטובר האחרון את מאדי, בעבירת "אי-ציות לרשויות" הקמפוס משום שהזכירה את המילה "שהידים" בדברים שנשאה בעצרת לציון יום הנכבה. שניים מהדיינים דחו את טענת הסטודנטית שהמילה שהידים אינה מתייחסת בהכרח למחבלים מתאבדים, וקבעו שהיה עליה להימנע מלהשתמש בה לאור המשמעות שמייחס לה הציבור הרחב. דיין נוסף התנגד להרשעה.

היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, עו"ד דן יקיר (צילום מסך: הטלוויזיה החברתית)

 

שני מרצים ייצגו את הסטודנטית בהליך המשמעתי. הם הציגו חוות דעת של מרצה באוניברסיטה ומומחה לשפה הערבית, שבה הוא קבע שלמילה "שהיד" יש כמה משמעויות, ושבהקשר הנוכחי מדובר בחללים. התביעה התעקשה שהפירוש המקובל למילה בציבור בישראל הוא מחבלים מתאבדים, ושבדברי הסטודנטית היה משום תמיכה במעשי אלימות.

בפניה לנשיא ולרקטור האוניברסיטה, היועץ המשפטי של האגודה, עו"ד דן יקיר, ומנהל המחלקה לחברה הערבית, עו"ד גדיר ניקולא, טענו שעצם הגשת הקובלנה על ידי הארגון הפשיסטי אם תרצו "מהווה פגיעה חמורה בחופש הביטוי של הסטודנטית, ויוצרת אפקט מצנן על קהילת האוניברסיטה כולה". עוד הם טענו כי הגשת קובלנה בשל משפט שנאמר בערבית על פי הפרשנות הנטענת של משמעותה של מילה בקרב הציבור היהודי היא אבסורדית, והיא אף לוקה בהטיה תרבותית וגזעית. כן נטען שהגשת הקובלנה סותרת את הקביעות של בית המשפט המחוזי בנצרת בערעור של המשוררת דארין טאטור, שהתייחסו לטקסט דומה.

עוד עמדנו בפנייה על הפגמים החמורים בהליך שננקט נגד הסטודנטית, ושמנעו ממנה הליך הוגן. כך, נמנע מקהל לנכוח בדיון למרות שלא ניתנה החלטה על דלתיים סגורות; נציגת הלשכה המשפטית, שנכחה בדיון והתערבה בו לטובת התביעה, לקחה חלק פעיל בהתייעצות הדיינים; בהכרעת הדין לא צוינו שמות הדיינים; ולהרכב הדיינים צורפה דיינת שלא נטלה חלק בדיון ושמונתה על ידי המזכירה האקדמית, שאין לה סמכות לקבוע את ההרכב.

עורכי הדין יקיר וניקולא הזכירו בפנייה מקרים קודמים "שבהם קיבלו בתי המשפט את עמדתנו בהליכים שהגשנו בעבר מול אוניברסיטת בן גוריון על פגיעה בחופש הביטוי של סטודנטים". "סבורים היינו שתקופה חשוכה זו חלפה ללא שוב. בפברואר 2019 אימצה האוניברסיטה תקנון פעילות ציבורית ופוליטית חדש, שלפי לשונו מבטיח בצורה ראויה את חופש הביטוי וההפגנה של סטודנטים. המקרה הנוכחי מטיל צל כבד על מחויבותה של האוניברסיטה לכבד זכויות יסוד אלו", הדגישו.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/116234