האגודה הסוציולוגית: הממשלה מנצלת את המשבר כדי לקצץ בתקציב האוניברסיטאות

הנהלת הסוציולוגית הישראלית פרסמה אתמול (שלישי) הודעה בעקבות החמרת משבר הקורונה. לדבריה "אנחנו רואים בהתגייסות הקהילה האקדמית להצלת שנת הלימודים תרומה חשובה למשק, היות שאובדן השנה היה גוזל מהמשק דור שלם של כוח עבודה צעיר ומיומן שיהיה חיוני ביותר להתאוששות הכלכלה לאחר המשבר". יחד עם זאת, ראשיה ציינו "אנו רואים בחומרה את התנהגות משרד האוצר, אשר כפה על האוניברסיטאות והמכללות ועל עובדיהן קיצוץ דראסטי בלתי מחויב המציאות. במקום לעודד את האוניברסיטאות והמכללות להמשיך לקיים את שנת הלימודים, פגע משרד האוצר בתקציב ההשכלה הגבוהה פגע בעובדים ובעובדות ובשכרם".

פרופ' לב גרינברג, נשיא האגודה הסוציולוגית הישראלית (צילום מסך: פייסבוק)

 

בראש וראשונה נפגע בסגלים המנהלי והטכני והזוטר אשר נכפה עליהם לצאת לחופשה על חשבון ימי החופשה. "כפיית ההוצאה לחופשה של 70% מהסגל המנהלי והטכני, ושל הסגל הזוטר ואיסור העבודה מהבית מהווה פגיעה קשה כלכלית ומוראלית, וחבלה קשה בתפקוד האוניברסיטאות והמכללות בהוראה מקוונת מהבית. הדבר נעשה דווקא בעת שכל מערכת ההשכלה הגבוהה התגייסה בשיתוף פעולה מרשים להציל את שנת הלימודים, ובכך לתרום את תרומתנו למשק ולסיכויי ההתאוששות לאחר המשבר".

האגודה סבורה שכל מערכת ההשכלה הגבוהה מסוגלת להסתגל לתפקוד מהבית בימי חירום. "אנחנו חוששים כי משרד האוצר מבקש בימי מצוקה אלה לבצע תוכניות ישנות לקיצוץ תקציבי ההשכלה הגבוהה. אנו קובעים כי משבר הקורונה איננו ההזדמנות לבצע מחטף לקיצוץ תקציבי ולפגיעה בשכר העובדים ובתקציבי המחקר כפי שנכפה על המכללות. להיפך, זאת העת להזרים משאבים, ולא לבצע קיצוצים ופגיעה בעובדים החלשים ביותר במערכת. זאת העת לעודד את ההתגייסות של כלל הקהילה ואת הסולידריות בתוכה, ולא לפלג את העובדים והעובדות בין הסגל הבכיר לכל שאר העובדים".