האגודה הסוציולוגית הישראלית מגנה את ההליך המשמעתי נגד פעילת חד"ש באונ' בן-גוריון

בישיבה של הנהלת האגודה הסוציולוגית הישראלית שנערכה בתחילת השבוע בשאלת חופש הביטוי במוסדות האקדמיים הוחלט לגנות את ההליך המשמעתי באוניברסיטת בן-גוריון נגד פעילת חד"ש וטן מאדי. בית הדין המשמעתי באוניברסיטת בן-גוריון הרשיע ב-20 באוקטובר האחרון את מאדי, בעבירת "אי-ציות לרשויות" הקמפוס משום שהזכירה את המילה "שהידים" בדברים שנשאה בעצרת לציון יום הנכבה. שניים מהדיינים דחו את טענת הסטודנטית שהמילה שהידים אינה מתייחסת בהכרח למחבלים מתאבדים, וקבעו שהיה עליה להימנע מלהשתמש בה לאור המשמעות שמייחס לה הציבור הרחב. דיין נוסף התנגד להרשעה.

חופש ביטוי בערבון מוגבל: עצרת מחאה בעקבות משבר האקלים שנערכה באוניברסיטת בן-גוריון, 26 באוקטובר 2022 (צילום: אונ' בן גוריון)

 

בהצהרה שפורסמה נאמר "מאז אירועי מאי 2021 התרבו מאד גילויי גזענות ואלימות כלפי סטודנטים ערבים-פלסטינים בקמפוסים ולעיתים גם כלפי מרצים. זאת באופנים פיזיים, מילוליים ודיגיטליים כאחד ובמקביל לאירועים קשים אחרים של אלימות מחוץ לקמפוסים".

האגודה הסוציולוגית הישראלית "מחויבת להתייצב לצד ההגנה על אפשרותם של סטודנטים וסטודנטיות להביע את דעותיהם בקמפוסים ומביעה דאגה רבה ואכזבה עמוקה מהחלטתה של אוניברסיטת בן -גוריון בנגב להעמיד לדין משמעתי סטודנטית אשר השתמשה בהפגנה במילה 'שהידים' כחלק מציטוט מתוך מאמר של המשורר מחמוד דרוויש."

"אנו רואים בכך פגיעה אנושה בחופש הביטוי וסכנה גדולה להליך מתמשך של ניסיונות השתקה וצמצום הזכויות של קבוצות מיעוט בישראל. אנו מזכירים להנהלת אוניברסיטת בן-גוריון את חובתם המוסרית של מוסדות להשכלה גבוהה לשמור על חופש הביטוי וההפגנה וקוראים לה לקיים בהקדם תהליך אשר יבטל החלטה מסוכנת זו", הדגישו.

ביום שני האחרון פורסם ב"זו הדרך" שהאגודה לזכויות האזרח דורשת לבטל את ההליך המשמעתי נגד מאדי. בפניה לנשיא ולרקטור האוניברסיטה, היועץ המשפטי של האגודה, עו"ד דן יקיר, ומנהל המחלקה לחברה הערבית, עו"ד גדיר ניקולא, טענו שעצם הגשת הקובלנה על ידי הארגון הפשיסטי אם תרצו "מהווה פגיעה חמורה בחופש הביטוי של הסטודנטית, ויוצרת אפקט מצנן על קהילת האוניברסיטה כולה". עוד הם טענו כי הגשת קובלנה בשל משפט שנאמר בערבית על פי הפרשנות הנטענת של משמעותה של מילה בקרב הציבור היהודי היא אבסורדית, והיא אף לוקה בהטיה תרבותית וגזעית. כן נטען שהגשת הקובלנה סותרת את הקביעות של בית המשפט המחוזי בנצרת בערעור של המשוררת דארין טאטור, שהתייחסו לטקסט דומה.

עורכי הדין יקיר וניקולא הזכירו בפנייה מקרים קודמים "שבהם קיבלו בתי המשפט את עמדתנו בהליכים שהגשנו בעבר מול אוניברסיטת בן גוריון על פגיעה בחופש הביטוי של סטודנטים". "סבורים היינו שתקופה חשוכה זו חלפה ללא שוב. בפברואר 2019 אימצה האוניברסיטה תקנון פעילות ציבורית ופוליטית חדש, שלפי לשונו מבטיח בצורה ראויה את חופש הביטוי וההפגנה של סטודנטים. המקרה הנוכחי מטיל צל כבד על מחויבותה של האוניברסיטה לכבד זכויות יסוד אלו", הוסיפו.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/116606