די לרצח בעזה

בממשלת ישראל מתייחסים למלחמות בעזה כאל שגרה, ומתחרים מי מסית יותר, מי דוחף חזק יותר לסבב לחימה נוסף, ומי קורא בקול רם יותר להרג אזרחים ומתיר את דמם של מפגינים לא-חמושים. אביגדור ליברמן, שר הביטחון, טען (1.4) כי "לא תהיה ועדת חקירה על אירועי עזה, ובפעם הבאה נגיב באופן חריף יותר". את הדורשים ועדת חקירה הוא כינה "מקהלה של צבועים". ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, הצהיר כי "ירי חי תמיד אפשרי".

הצהרות הפוליטיקאים מתניעות את רצח המפגינים והאזרחים הלא-חמושים בשבועות האחרונים בעזה. ב-31.3 נורו למוות 17 מפגינים, ויותר מאלף נפצעו. ב-6.4 נורו למוות תשעה מפגינים, בהם עיתונאי שלבש אפוד מזהה ושהה במרחק 350 מטר מהגדר, ונפצעו יותר מ-300 מפגינים מירי אש חיה.

השיח הממסדי מקדש את גדר הגבול, ונוצר קונצנזוס בישראל סביב הטענה כי עצם ההתקרבות אל הגדר מצדיקה ירי חי לעבר המפגינים, אפילו כאשר אלה אינם נושאים נשק. אולם תהלוכות והפגנות ליד הגדר אינן "טרור" אלא ביטוי למאבק בלתי-אלים של הפלסטינים למען חייהם וזכויותיהם. המאבק העממי הוא תשובה למשבר המחריף ברצועת עזה ולסגר המתהדק. ישראל מקטינה את היקף אישורי המעבר ועורמת כל קושי אפשרי על שיקום הרצועה. פעם אחר פעם מבצע הצבא מעצרים ברצועה ותוקף אתרים מעבר לגדר הגבול. המאבק העממי הנחוש עד לסיום המצור על עזה ועד להשגת פתרון צודק לסוגיית הפליטים לא ידוכא באלימות הצבא הישראלי.

מול הממסד והאופוזיציה משתפת הפעולה, נשמעים קולותשוחרי השלום ומתנגדי הכיבוש. ב-26.3, נערכה הפגנה מול מרכז הליכוד בת"א (מצודת זאב), שיזמה תנועת עומדים ביחד, והשתתפו בה חד"ש, מרצ, שלום עכשיו, לוחמים לשלום, קול אחר, פורום המשפחות השכולות וארגונים נוספים. בפתח ההפגנה נאמה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש, הרשימה המשותפת). הפגנות נוספות התקיימו ביפו (6.4) ובסכנין (7.4). ארגון "בצלם" קרא (4.4) לחיילים לסרב לפקדה לירות במפגינים בעזה.

מקי וחד"ש תובעות מממשלת ישראל להפסיק את הירי באזרחים, להסיר את המצור מעל עזה, לשים סוף למצוקה הכלכלית והבריאותית האיומה ברצועה, ולחתור לפתרון שבמרכזו סיום הכיבוש וכינון שלום צודק ישראלי-פלסטיני. רק כך אפשר להבטיח חיים של ביטחון ושלווה לכל יושבי הארץ הזו. מול כ-30 אזרחים הרוגים ואלפי פצועים בשני סופי שבוע בעזה, במהלך הפגנות של עשרות אלפי אזרחים לא-חמושים, אנו אומרים באופן הברור ביותר: לא להרג אזרחים!