די לאלימות כלפי נשים: 97% מהעובדים הסוציאליים דיווחו על תופעות של אלימות במשפחה

לקראת יום המאבק הבינלאומי באלימות כלפי נשים, המצוין היום (רביעי) בישראל וברחבי העולם, קיימה השבוע ועדת הכנסת לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) דיון מיוחד בהשתתפות נציגות ארגוני נשים ופעילות פמיניסטיות רבות.

מפגינות ומפגנים נגד רצח נשים, תל-אביב, יולי 2019 (צילום: זו הדרך)

 

בקרב הנתונים שנמסרו בדיון, המצביעים בין היתר על עלייה במודעות לבעיית האלימות כלפי נשים, בלט דו"ח מיוחד שהכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת. מהדו"ח עולה תמונה עדכנית ועגומה מאוד של עלייה בשכיחותם של מקרי אלימות כלפי נשים, בדגש על עבירות מין – דווקא בעת משבר הקורונה. בהציגה את הדו"ח אמרה ח"כ תומא-סלימאן: "הנתונים מראים בבירור שישנה עוד דרך ארוכה עד למיגור התופעה ולשיפור הטיפול המערכתי בנפגעות תקיפה מינית".

מהנתונים עולה כי בכל אחת מהשנים 2019 ו-2020 נפתחו במשטרה כ-5,200 תיקי עבירות מין. במילים אחרות: כמעט מדי שעה נפתח תיק במשטרה בגלל עבירת מין. ואלה רק העבירות המדווחות – קשה לדעת מהו היקף התופעה בגלל פחד של הקורבנות להתלונן נגד קרובים, מכרים או בעלי תפקידים. על כך העירה ח"כ תומא-סלימאן: "ניכר כי יש דיווח חסר על תקיפות כאלה בחברה הערבית. זה נובע מחוסר אמון במערכות".

עוד עולה מהדו"ח כי בין 2019 ל-2020 גדל ב-5% מספר תיקי עבירות המין כלפי נשים. יצוין שכל תיק יכול לכלול כמה עבירות. הגידול נרשם דווקא בעת משבר הקורונה והמגבלות שהוטלו על הציבור, ולכן בחלק מהמקרים מדובר בפשעים מקוונים. מספר התלונות בגין פרסום סרטונים, צילומים או הקלטות בעלות אופן מיני-פוגעני גדל אשתקד בשיעור ניכר.

יצוין שלקראת יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים, ערך איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים סקר בקרב יותר מ־400 עו"סים בנושא חשיפתם לאלימות במשפחה

והאמצעים העומדים לרשותם כדי לטפל בנפגעות.

מנתוני הסקר ששוחררו אתמול לפרסום עולה כי 67.5% מהעובדות הסוציאליות רואות גידול בפניות סביב אלימות במשפחה מאז פרוץ משבר הקורונה. 94.3% מהעו"סים סבורים שהממשלה אינה משקיעה די משאבים בטיפול בתופעת האלימות במשפחה ו־97.3% מהעו"סים פוגשים נשים נפגעות אלימות או גברים שנוהגים באלימות.

מנתונים שהפיץ משרד הרווחה בשבוע שעבר עולה כי בשנת 2021 הגיעו עד כה 498 נשים למקלטים לנשים נפגעות אלימות, ירידה מהשנה הקודמת, שבה הגיע מספר הנשים במקלטים ל־603 – הגבוה ביותר אי פעם. העלייה שחלה בשנת 2020 במספר ההפניות למקלטים מוסברת בהגבלות ובסגרים שהוטלו במהלך משבר הקורונה. הנתונים השנה דומים לאלו שהיו לפני הקורונה, בשנת 2019, אז הגיעו למקלטים אלו 508 נשים.

בשנת 2020 הפעיל משרד הרווחה 165 מרכזים לטיפול ולמניעת אלימות במשפחה, מתוכם 59 מרכזים ייעודיים לחברה הערבית, וארבעה מרכזים ייעודיים לחברה החרדית (אוכלוסיות שמקבלות שירותים דומים גם במרכזים בערים מעורבות). כמו כן הגיעו למרכזים לטיפול באלימות במשפחה 19,337 פניות, שהן 13% יותר מאשר בשנת 2019, שבה הגיעו 17,218 אנשים לקבלת טיפול. העלייה מוסברת במשבר הקורונה ובסגרים שהוטלו במשך השנה.

כמו כן, כ־268 אלף נשים, שהן כ־9% מכלל הנשים בנות ה־20 ומעלה, נפגעו מעבירות מסוגים שונים בשנה שעברה. כך מסרה אתמול הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), שפרסמה נתונים על היפגעות נשים מתוך סקר ביטחון אישי לשנת 2020.  מפילוח הנתונים עולה שכ־60 אלף נשים (שהן כ־2% מכלל הנשים בנות ה־20 ומעלה) נפגעו מאלימות או מאיום באלימות. השיעור הגבוה ביותר של נשים שנפגעו היה בקרב מסורתיות – כ־4.3%, בעוד בקרב החילוניות השיעור היה נמוך יותר – כ־2.2%. בלמ"ס הבהירו כי שיעור ההיפגעות של נשים חרדיות, דתיות ומסורתיות־דתיות אינו ניתן לפרסום עקב מיעוט מקרים וטעות דגימה גבוהה מ־30%.

עוד עולה מהנתונים, כי כ־14 אלף נשים (שהן כ־24.1% מכלל הנשים שנפגעו מעבירות אלימות פרט) וכ־31 אלף גברים (שהם כ־36.5% מכלל הגברים שנפגעו מעבירות אלימות פרט) נפגעו בשנת 2020 מאלימות פיזית. עם זאת, רק 39.3% מנפגעי ונפגעות עבירת אלימות או איום באלימות דיווחו על כך למשטרה.

כ־92 אלף נשים (כ־3.1% מכלל הנשים בנות ה־20 ומעלה) נפגעו אשתקד מהטרדה מינית, מתוכן כ־49 אלף נשים בנות 20־34 (כ־5.3% מכלל הנשים בקבוצת גיל זו). כ־60 אלף מהנשים (כ־65.2%) שנפגעו מהטרדה מינית נפגעו מחוץ למקום עבודתן, לעומת כ־32 אלף (כ־34.8%) שנפגעו מהטרדה מינית במקום העבודה.