דיון ראשון בבג"ץ בעתירה של ח"כ ג'בארין נגד הגבלת חופש תנועתו

דיון ראשון בעתירה של ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) שהוגשה על ידי מרכז עדאלה נגד החלטת ועדת האתיקה נערך בשבוע שעבר בבית משפט העליון. הרקע לעתיקה: ועדת האתיקה של הכנסת החליטה למנוע מח"כ ג'בארין לנסוע לארה"ב במימון של ארגון "קול יהודי לשלום". ההחלטה מהווה יישום ראשון של התיקון החדש של כללי האתיקה שאוסר על חברי כנסת לנסוע לחו"ל במימון גופים "תומכי חרם."

עורכי הדין חסן ג'בארין ומאיסאנה מוראני טענו בפני המשנה לנשיאה מלצר, והשופטים עמית ומינץ, שהתיקון מהווה תקדים חריג שכן זו הפעם הראשונה בה כללי האתיקה מגבילים בצורה מפורשת את חופש הביטוי הפוליטי של חברי הכנסת וכן את חופש התנועה שלהם.

הגבלה זו נעשית ללא סמכות שכן ועדת האתיקה אמורה לדיון בהקשר זה בטענות של מימון וטוהר המידות. כמו כן, הגבלה שמוטלת רק על מחזיקים עמדה פוליטית מסוימת אינה לתכלית ראויה ופוגעת בחופש הביטוי בצורה לא מידתית בעיקר מאחר ומדובר בהגבלה מראש של ביטוי ושאינה בשל התבטאות אישית שלו.

2018-06-09_163418

עו"ד חסן ג'בארין וח"כ יוסף ג'בארין בדיון שנערך בשבוע שעבר בבית המשפט העליון (צילום: עדאלה)

בסוף הדיון, בג"צ הורה לועדת האתיקה של הכנסת להגיש בתוך 45 יום מחקר משווה הבוחן את ההגבלות הקיימות בפרלמנטים בעולם לעניין נסיעות חברי כנסת במימון חיצוני כמו כן ביקש לקבל רשימה של נסיעות חברי כנסת  שאושרו על ידי ועדת האתיקה בשנה האחרונה.

חבר הכנסת ג'בארין הגיב להחלטת בג"צ ואמר: "נציגת הכנסת הודתה בבית המשפט שההגבלה נועדה להיות חלק ממנגנון התמודדות של הממשלה עם תופעת החרם שלדעתה גורמת נזקים למדינה. משמעות האמור הינה בעצם שוועדת האתיקה הפכה לכלי שרת בידי ממשלת הימין ומכשיר להשתקת עמדות פוליטיות ביקורתיות של חברי הכנסת. לא ניכנע לתכתיבים של ממשלת הימין הקיצוני".

לנוסח העתירה המלא (9 עמודים):

https://www.adalah.org/uploads/uploads/Petition_JVP_MKJabareen_22042018_FINAL.pdf