דיון סוער בוועדה לקידום מעמד האישה על אישור אמנת איסטנבול למיגור אלימות כלפי נשים

דיון סוער נערך אתמול (רביעי) בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי של הכנסת בסוגיית "הצטרפות ישראל לאמנת איסטנבול למאבק באלימות כלפי נשים". הדיון התקיים לאור הקולות בימין המבקשים למנוע את הצטרפות מדינת ישראל לאמנה. לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה שנרצחה בידי בעלה, פרצה במהלך הדיון  בדמעות ואמרה: "כל מי שמתנגד לאמנה כאילו רוצח אותה בפעם השנייה".

יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) אמרה בפתח הדיון: "בשנה שעברה, ביום הבינלאומי למאבק באלימות כנגד נשים התבשרנו על החלטת הממשלה להגיש בקשת הצטרפות לאמנת איסטנבול. האמנה הפכה למדד הכי מוצלח במאבק באלימות כנגד נשים. בימים האחרונים אנו שומעים יותר ויותר קולות המבקשים למנוע את הצטרפות ישראל לאמנה".

לדברי יו"ר הוועדה "הממשלה הנוכחית קראה לעצמה ממשלת שינוי והיא אמרה שבנושא הזה היא רוצה לקחת אחריות, אבל מתוך הממשלה יוצאת שרת הפנים בהתנגדות מאוד נחרצת של שמונה עמודים. השרה הוזמנה לדיון ותשמע את דעתנו בנושא הזה ולא רק את דעת המתנגדים. כנראה כמו בשאר הנושאים הממשלה הזאת שהיא ממשלה היברידית מהכל והכל – כנראה כמו בנושאים אחרים מאבקי הכוח ינסו להוביל לכך שנוותר על האמירה הכי ברורה שהממשלה מחויבת למאבק באלימות כנגד נשים. אני נאבקתי שנים ואמשיך להיאבק עד שמדינת ישראל תחתום על האמנה הזאת. לשלוח נייר עמדה באורך 8 עמודים רגע לפני הישיבה זה לא זלזול בי אלא זלזול בכנסת ישראל".

 אחותה של מיכל סלה, לילי בן עמי (במרכז). "מה עשיתם כדי לעצור את הרצח הבא?" (צילום מסך: ערוץ הכנסת)

 

ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) המנהל קמפיין נגד ההצטרפות לאמנה אמר: "אחת הבעיות הגדולות שיש בנושא הזה שלוקחים נושאים מוסכמים ומנסים להלביש עליהם אג'נדה לא מוסכמת. אפשר להגיד כולם מקצינים ויש ניסיון ממדינות אחרות והנה באנגליה שלא אישררה את האמנה באו וסגרו בית ספר חרדי בטענה שהוא פועל בניגוד לאמנת איסטנבול. אפשר לחשוב מה שרוצים על חרדיות ועל הפרדה בין בנים לבנות בבתי ספר – אלימות זה לא, זאת תפיסת עולם ובאמצעות כלי של המשפט בינלאומי לנסות לפגוע באוכלוסיות שיש במדינת ישראל ואז להגיד אנחנו נגד אלימות נגד נשים אז תחוקקו חוק כנגד האלימות. על המאבק באלימות כנגד נשים כולם מסכימים על האג'נדות שמכניסים בדלת האחורית, זה לא".

פרופ' רות הלפרין קדרי, ראשת מרכז רקמן תקפה את דברי רוטמן: "אמנת איסטנבול מספקת את שינוי כללי המשחק למאבק באלימות כנגד נשים. יש כאן הזדמנות היסטורית להצטרף למדינות שנאבקות באלימות במשפחה".

לדברי ח"כ מיכל רוזין (מרצ): "אני קוראת את המסמך של שרת המשפטים ואני מבינה שהכל סב סביב נושא הפליטות ומדיניות ההגירה של מדינת ישראל. אנחנו חתמנו על אמנת הפליטים ולכן כשיגיעו פליטות לארץ על פי אמנת הפליטים אז בית המשפט והמדינה תתן הגנה קבוצתית ולכן השימוש בנושא ההגירה לא שייך למדינת איסטנבול ולכן תסלחו לי, אפשר לזרוק את כל המסמך לפח. אם אמנת איסטנבול מפחידה אתכם כי אולי אתם לא רוצים לקדם זכויות נשים. האמנה הזאת מחזקת ומגנה על נשים". איריס פלורנטין סמנכ"לית בכירה במשרד הרווחה והביטחון החברתי: "אני לא מאמינה שאני שומעת את מה שאני שומעת פה. האמנה עוזרת לעשות את העבודה ועוזרת להשיג משאבים וכדאי שתשמעו את זה".
ח"כ תומא-סלימאן סיכמה את הדיון: "אני חושבת שהדיון הזה חושף תופעה שצריכה להדאיג את כולנו של שיח שמנסה לטרפד ולחסום את השינוי המהותי שקורה בהגנה על זכויות נשים. הטענות שהובאו בפניי מתייחסות בעיקר בענייני ההגירה ופליטות. למרות שהמדינה חתומה על אמנת ההגירה ובהרבה מקרים היא לא מכבדת את האמנה". עוד הדגישה "השרה שקד מתנגדת לתהליך החתימה והיא לא משתמשת בשום טענה עניינית למאבק האלימות כנגד נשים. היא לא מדברת על איזו חברה תהיה לנו וכמה ביטחון יהיה לנו בבית שלנו והיא שמה הכל בצד והולכת אחרי שיקול אחד ומופרך. אני קוראת לשרת הפנים שקד לחזור בה ממכתב שמונת העמודים ולא לעצור את התהליך שיביא את המדינה לכזאת שיש לה אחריות יותר גדולה בהגנה על נשים".

​ יצוין שבימין מנסים בשבועות האחרונים לטרפד הצטרפות ישראל לאמנת איסטנבול למיגור האלימות כלפי נשים. מועצת אירופה יזמה את האמנה הבינלאומית למניעה ומאבק באלימות כלפי נשים ואלימות במשפחה ובישראל נעשו בשנים האחרונות ניסיונות לקידום הצטרפותה שאושרה בחודש שעבר. האמנה, שנחתמה בשנת 2011 ונכנסה לתוקף באפריל 2014, עוסקת באופן מקיף באלימות נגד נשים. עד היום חתמו עליה 45 מדינות, כולל האיחוד האירופי, והיא אושררה ב-34 מדינות. האמנה קובעת כללים משפטיים מחייבים למניעת אלימות נגד נשים ואלימות במשפחה, להגנה על הקורבנות ולהענשת העבריינים, וקוראת ליישומם. היא מורכבת מארבעה פרקים מרכזיים: מניעה, הגנה, העמדה לדין והמדיניות המשולבת.

ח"כ קטי שטרית (הליכוד), שלא השתתפה אתמול בדיון, אמרה ל"ישראל היום" כי "אישור אמנת איסטנבול הוא מהלך פזיז שיפרק מהיסוד את מוסד המשפחה, באמצעות אימוץ עולם ערכים פרוגרסיבי קיצוני. האמנה פוגעת בריבונות הכנסת. היא תכלול בחומרי הלימוד את תפיסת העולם הפרוגרסיבית הקיצונית, שלפיה אין שום הבדל בין נשים לגברים. זו תפיסת עולם שיוצרת בלבול ומבוכה בקרב ילדים ונוער, ואינה תואמת את המציאות האובייקטיבית". עוד אמרה שטרית כי "אמנה מסוכנת זו תפתח את שערי המדינה לכל אישה בעולם שתטען שהיא נרדפת על רקע 'אלימות מגדרית'. מושג עמום זה ישרת את מערכת המשפט, שהוכיחה שפריצת גבולות המדינה ושמירה על יהדותה אינם בראש מעייניה. אין שום סיבה בעולם להכניס את מדינת ישראל למיטה חולה זו".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/112083