דיון סוער בהצעת החוק שתאפשר לשרים למנות את היועצים המשפטיים

ועדת החוקה, חוק ומשפט דנה הבוקר (שני) בהצעת החוק שתאפשר לשרים למנות את היועצים המשפטיים למשרדיהם ללא מכרזהוועדה, בראשות ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), מכינה את החוק לקריאה שנייה ושלישית למרות הביקורת לפיה החוק עשוי להחליש את שומרי הסף. בדיון הסוער נשמעו קריאות ביניים רבות שקטעו את דברי הנאומים וח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) הוצא מהישיבה.

2018-06-25_194643

הדיון הבוקר בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת (צילום: הכנסת)

לפי הצעת החוק הממשלתית שמקדמת שקד, "השר ימנה, לפי הצעת ועדת איתור ובהסכמת היועץ המשפטי לממשלה, יועץ משפטי שיעמוד בראש הלשכה המשפטית של אותו משרד. על מינויו של יועץ משפטי לא תחול חובל המרכז: יועץ משפטי ימונה לתקופת כהונה אחת של שבע שנים".

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ושניים מקודמיו שופטי העליון בדימוס יצחק זמיר ואליקים רובינשטיין הגיעו היום (שני) לוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת כדי להביע את התנגדותם לשינוי שיטת מינוי היועמ"שים במשרדי הממשלה. ההצעה הפכה לאחד הדגלים של שרת המשפטים אילת שקד, ואמור להגדיל את השפעת הדרג הפוליטי על מינוי היועצים, שמהווים שומרי סף במשרדים.

פרופ' יצחק זמיר, היועץ המשפטי לשעבר ושופט העליון בדימוס, פתח את הדיון בהתנגדות חריפה להצעה: "הצעת החוק הזו היא לא פחות מגורלית, בעלת השפעה עצומה. אני מתנצל מראש שאני משתמש במילים גדולות ההצעה הזו מאיימת באופן רציני על שלטון החוק. לא זוכר הצעת חוק שלדעתי עלולה לפגוע בשלטון החוק כמו ההצעה הזו".

"בזמן האחרון דיברו הרבה על פסקת ההתגברות לדעתי ההצעה הזו קשה ומסוכנת יותר", ציין זמיר. "לפסקת ההתגברות יש ערך סמלי, להצעה הזו יש ערך מעשי עצום. הצעת החוק עוררה מהומה חסרת תקדים בקהילה המשפטית וכל מי שמכיר את המערכת מקרוב נרעש. העמדה שאני אציג לא עמדה אישית שלי אלא של הקהילה המשפטית, כמעט ללא יוצא מן הכלל". זמיר ציין כי שיטת המכרזים הוכיחה את עצמה והצליחה למנוע את תופעת המינויים הפוליטיים שהייתה נפוצה לפני עשרות שנים: "מצב שהשחית את השירות הציבורי, פגע ביעילות שלו וגם פגע בתושבים".

ח"כ חנין התערב בדיון וקרא: "אני רק דבר אחד לא שמעתי למה צריך לשנות את השיטה? אפשר לקבל תשובה לזה ולא נאום על הוועדה לבחירת שופטים?". חנין הוסיף כי מדובר בפיליבסטר וטען כי שקד לא עונה לשאלות, ויו"ר הוועדה סלומיאנסקי קרא אותו לסדר ולבסוף הוציא אותו מהדיון.

על כך העיר ח"כ חנין בשעות הצהריים: "הבוקר הוציאו אותי מהדיון בוועדת חוקה על החוק שמקדמת השרה שקד שיאפשר לשרים למנות יועצים משפטיים לשבע שנים! כלומר גם לימים ששלטון הימין כבר יתחלף. ניסיתי לשאול מה הבעיה בשיטה הקיימת שבגללה מקדמים כזו מהפכה? הוצאתי מהדיון בתגובה אומרת הרבה על המהלך הדורסני והאנטידמוקרטי המקודם בכנסת".