דיון חירום יתקיים בירושלים בניסיון לעצור את תוכנית הרכבל לעיר העתיקה

תוכנית הרכבל לעיר העתיקה עומדת להיות מופקדת בזמן הקרוב. כך נמסר מעמותת "עמק שווה". "לאור ההתפתחויות האחרונות ובשל מידע חדש שהגיע לידינו לפיו תכנית הרכבל אינה עולה בקנה אחד עם האופן בו היא הוצגה בוועדה לתשתיות לאומיות, אנו רוצים לקיים דיון חירום במטרה לקבוע יחד דרכי פעולה חדשות", נמסר עוד. המפגש יתקיים ביום רביעי הקרוב, 23 בינואר, בשעה 19:30 באכסניית רבין, נחמן אביגד 1, גבעת רם, ירושלים.

2019-01-17_195723

מאחר והרכבל אמור להיבנות על שטחו של גן לאומי לעמדת מועצת רשות הטבע והגנים (רט"ג) יש השפעה גדולה בהליכי התכנון. לחץ מקצועי וציבורי הביא לשינוי מהותי בעמדת חברי המועצה והיא הודיעה שלמרות הפגיעה הצפויה בעיר ההיסטורית היא תתמוך בתכנית אבל הציבה תנאים חשובים שנועדו להבטיח שתהייה הפחתה בתנועת כלי רכב לעיר העתיקה, ואלו התנאים כפי שהוגשו לוועדה על ידי רט"ג: התחייבות שהרכבל ישמש מערכת הסעת המונים ולא כלי תיירותי. על היזמים להוכיח עוד לפני מתן היתרי הבנייה שנסיעה ברכבל תהיה במחיר של נסיעה עירוניתועוד: חלופת הרכבל הופכת להיות חלופה מועדפת רק במידה שהולכי הרגל ילכו בשטח ללא חיכוך עם כלי רכב ממונעים. כלומר הפיכת האזור למדרחוב.

מהחומרים שהגישו לוועדה היזמים, הרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י) עולה שהפתרון להפחתת תנועת האוטובוסים היא ביטול קווים. כוונת היזמים להביא לידי ביטול קו 1 המוביל לשער האשפות מהתחנה המרכזית, אך לדברי "עמק שווה": "משרד התיירות פועל ומבטיח הבטחות שאין בסמכותו לקיים. בעוד אלו מבטיחים צמצום קווים, פרסם משרד התחבורה מכרזים לקו חדש לשער האשפות ותגבור לקווים הקיימים. כלומר, משרד התחבורה מקדם פתרון הסעת המונים לעיר העתיקה בכלל ולכותל המערבי בפרט והרכבל אינו חלק ממערך זה". יצוין שהרל"י סירבה לחשוף את דו"ח ההיתכנות הכלכלית של הפרייקט.