דיון בכנסת על הקשיים שעוברות נפגעות תקיפה מינית לאורך ההליך הפלילי

הוועדה לקידום מעמד האישה קיימה אתמול (שלישי) דיון בנושא ההתעמרות והקשיים שעוברים על נפגעות תקיפה מינית לאורך ההליך הפלילי. בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) ש"לאחרונה נחשפו בפנינו מקרים קשים של התעמרות מצד עורכי דין ואפילו שופטים כלפי נפגעות תקיפה מינית בהליך הפלילי. זה לא שלא ידענו על המצב הזה, תמיד אמרנו שההליך הפלילי הוא לעבור שוב ושוב את האירוע ואת הקושי הנפשי של לדבר עליו. דיברנו על הקושי שבחשיפת הדברים הכי רגישים מול אנשים זרים ומעל הכל על הקושי שבצורך להוכיח שאת דוברת אמת. מטרת הדיון היא לראות איך אפשר לשפר ולתקן את ההליך המשפטי ולראות איך אפשר לעשות אותו יותר צודק ופחות פוגעני".

2017-12-20_213212

בדיון לקחה חלק נפגעת אונס אשר נחשפה לאחרונה בסדרת כתבות בתכנית "הצנרת", אשר תיארה בין היתר כיצד מתעמרת עו"ד הפלילית נגה ויזל בנפגעות תקיפה מינית, בתוך כותלי בית המשפט ואף מחוצה לו. בין היתר הוצג בדיון קטע מהכתבה בו אמרה עו"ד ויזל כי מטרתה היא "למוטט את הנפגעת על דוכן העדים". לדברי הנפגעת ופעילות נוספות שנכחו בדיון, במקרים רבים עקיצות ואמירות בלתי ראויות שנאמרות על ידי עורכי דין בתוך בית המשפט נמחקות מהפרוטוקול בהוראת השופטים ואז אי אפשר להגיש תלונה כנגד עורך הדין המתעמר לוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין.

יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נווה, אמר בהתייחס להתנהלותה של עו"ד ויזל: "אני לא יכול להצדיק את ההתנהגות הזאת, היא דוחה, מגעילה ואינה במקומה. לכל נאשם יש זכויות לייצוג וזכות ליכולת להגן על עצמו ואנחנו כעו"ד מחויבים לתת ייצוג נאמן ללקוחות, אבל זה לא אומר שאנחנו צריכים לבזות, לפגוע, להשפיל או לרמוס את הצד שכנגד, בוודאי כאשר מדובר בעבירות קשות של נפגעות אונס". עוד הוסיף עו"ד נווה כי לשכת עו"ד מתחייבת להעניק מעתה ייצוג משפטי לכל נפגעת עבירות מין שרוצה ליווי משפטי ללא תשלום. כמו כן התחייב להפיץ מידע והנחיות לכלל עורכי הדין אודות היחס לנפגעי עבירות מין ואף אמר שייבחן את האפשרות להכניס כלל ייעודי בנושא יחס לנפגעי עבירות מין לכללי האתיקה של לשכת עורכי הדין.

להסרת חיסיון מטופלפסיכולוג במשפטים של עבירות מין התייחס ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) "החוק היום מאפשר מצב שבו נפגעות תקיפה מינית או אונס שמגיעות להליך פלילי עלולות להיחשף בצדדים הכי אינטימיים של טיפול פסיכולוגי בו מטבע הדברים עולים הדברים הכי אינטימיים של אדם. זה מייצר מערכת הרתעה קטלנית עבור כל אישה שחושבת להגיש תלונה ולגשת להליך פלילי. אנחנו צריכים לייצר חיסיון חזק וקפדני למטפלים כמו פסיכולוגיים או עובדים סוציאליים כי זו פגיעה קשה מאוד בכל תפיסה בסיסית של צדק והגינות". בהמשך לדבריו ביקשה ח"כ מיכל רוזין (מרצ) להוסיף חיסיון גם למרכזי הסיוע. לדבריה "במהלך משפט קצב לדוגמא מתנדבות ורכזות במרכזי הסיוע נדרשו לבוא ולתת עדות. גם היומנים של מרכזי הסיוע אינם חסויים וזה דבר נורא ואיום".

מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפת מינית, אורית סוליציאנו הדגישה כי "אנו רואות שגם היום במשטרה יש שוטרים שלא מכירים את חוק זכויות נפגעי עבירה, שואלים אותה שאלות משפילות, קוראים לה שקרנית, מטיחים בה האשמות ולא מגינים עליה מפני קרובי משפחה וידידים של הפוגעים. בנוסף, הגיע הזמן להטיל מגבלות ברורות ביותר על סנגורים ואנו קוראות ללשכת עורכי הדין לפעול לאלתר לקבוע כללי אתיקה ברורים ליחסי עורך דין ונפגע העבירה. אנו באיגוד מרכזי הסיוע מודאגות ביותר לנוכח העובדה כי כיום נפגעות עבירות מין ממעטות לפנות להליך הפלילי ולתבוע צדק, ומציאות עגומה זו חייבת להשתנות".

בתום הדיון ביקשה ח"כ תומאסלימאן לקבל מידע אודות תלונות שהוגשו כנגד שופטים במשפטים של עבירות מין. לדבריה "הטענה לפיה שופטים מוחקים דברים מפרוטוקולים כדי לנקות לא רק את ההליך אלא גם את עצמם היא מקוממת, אני רוצה שדברים אלו יבדקו בנציבות תלונות השופטים". כמו כן, אמרה כי תפנה לשרת המשפטים בבקשה להקמת קבוצת עבודה אשר תבחן הקמת בית משפט מיוחד לעבירות מין. בנוסף, בירכה יו"ר הוועדה את יו"ר לשכת עורכי הדין על הירתמותו לנושא ועל הצעדים עליהם הכריז. לבסוף, ביקשה ח"כ תומאסלימאן להתעדכן בממצאי ההליך המשמעתי המתנהל בלשכת עורכי הדין כלפי עו"ד נגה ויזל, בעקבות תלונות שהוגשו נגדה בשבועות האחרונים.