דיון בכנסת: כ-200 אלף מובטלים ערבים חדשים; רשויות מקומיות בקריסה

המשק חוזר אט אט לפעילות אבל המשבר בחברה הערבית הולך ומעמיק. כך עולה מישיבת בוועדה הרווחה והעבודה של הכנסת שנערכה ביום רביעי האחרון בה נחשפו הנתונים הקשים. יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת), אמרה בפתח הדיון "הרשויות המקומיות הערביות בהשבתה זה יותר משבוע ואין כמעט התייחסות תקשורתית. יש להקים גוף ממשלתי מתאם ליציאה מהמשבר".

ח"כ עאידה תומאסלימאן בעת דיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת (צילום: הכנסת)

עוד הדגישה כי הערבים מהווה 21% מאוכלוסיית ישראל, והתמודדותם עם המשבר הנוכחי – מושפעת ישירות ממצבם הקשה עם תחילתו. "האוכלוסייה שייכת ברובה לחמשת האשכולות הראשונים במדד הסוציואקונומי. הרשויות המקומיות הערביות כבר יותר משבוע בשביתה, בגלל המצב, ואין כמעט התייחסות תקשורתית. המדינה הייתה צריכה להקצות תקציב מיוחד להלוואות, דרך הבנקים, לעסקים בגלל המשבר – ולא עשתה כן, והשאירה את שוק ההלוואות לעסקים בידי הבנקים". היא הדגישה כי משרדי הממשלה טרם הכינו תכניות להוצאת המגזר מהמשבר, וממשיכים לנסות "שוב מאותו הדבר". לדבריה, "המשבר חשף את המשך מדיניות הממשלה של באפליה והקיפוח של המגזר".

לפי נועם בוטוש, חוקר במרכז המידע והמחקר של הכנסת, שיעור דורשי עבודה החדשים בחברה הערבית לאחר פרוץ המשבר 189 אלף, כ-18% מכלל דורשי העבודה, הזכאים מתוכם להבטחת הכנסה גבוהים מהממוצע הארצי. בענפי הבינוי והמסחר דווחה פגיעה בפדיון של 45% ו-70% בהתאמה. הבקשות להלוואות בערבות המדינה היו 13% מעסקים בישובים ערבים. שיעור המועסקים בכלל במגזר הוא נמוך, ובעיקר בענפים בהם השכר נמוך יותר".

מסקר שערך הלמ"ס בקרב עסקים על השפעת משבר נגיף הקורונה, עלה כי בין 45% ל-67% מהעסקים בענפי בינוי ומסחר דיווחו על פגיעה של מעל 50% בפדיון העסק לחודש אפריל 2020. בנוסף, עלה כי עסקים קטנים נפגעו באופן קשה יותר מעסקים גדולים ממשבר נגיף הקורונה. כ-89% מעסקים בבעלות ערבים הם עסקים קטנים לעומת כ-83% במגזר היהודי. על פי נתוני הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, בחודשים מרץאפריל 2020, התקבלו כ-2,400 פניות מעסקים בקרב המגזר הערבי, פי  2 מכמות הפניות שהתקבלו בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

לפי ח"כ ג'אבר עסאקלה (חד"ש הרשימה המשותפת), המצוקה ברשויות המקומיות הערביותדרוזיות גדולה אפילו יותר כיוון שתוכנית החומש שלהם הסתיימה ולא הוקמה חדשה – ומשרדי הממשלה מתעלמים מהם לגמרי. ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) אמר כי מסמך פנימי של המשרד לשוויון חברתי פירט את ההיערכות הממשלתית הלקויה לסיוע לרשויות המקומיות הערביות, ואישר את תלונותינו במשך השנים. ד"ר נסרין חדאד חאג' יחיא, ראש התוכנית לחברה הערבית במכון לדמוקרטיה, מסרה כי שיעורי העוני בחברה מגיעים לכ-50%, ובירושלים והנגב אפילו ל-70%. עבודה מהבית כמעט ואיננה אפשרית בקרב העובדים הערבים כיוון שמיעוט מבוטל מתוכה מועסק בענפי עתירי ידע, והתשתית הדיגיטלית הנמוכה בישובים הערבים. לדבריה, רק בשבוע הראשון למשבר חילק השוק האפור למעלה מ-120 מיליוני שקל הלוואות, "ואת תוצאות צעד זה נראה בעוד מספר חודשים, כאשר רף האלימות יעלה".