דיון בבית המשפט העליון: השופטים מציעים פשרה בשייח' ג'ראח – עד שיגיע השלום

עשרות פעילי שלום וזכויות אדם הפגינו היום (שני) מחוץ לבית המשפט העליון בירושלים נגד פינוי משפחות פלסטיניות משכונת שייח' ג'ראח, לקראת הדיון בבקשת הערעור של ארבע משפחות. יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), אמר לקראת הדיון בבית המשפט העליון: "שייח' ג'ראח היא שכונה פלסטינית ושום דבר לא ישנה את זה. התושבים נאבקים נגד גירוש גזעני ואכזרי, שכל מטרתו היא ייהוד ירושלים המזרחית ומניעת הקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל. כל מי שמעוניין בשלום ובדמוקרטיה אמיתיים, מקומו לצידם במאבק".

פעילי שלום מפגינים, הבוקר, מול בית משפט העליון בירושלים נגד נישול התושבים הפלסטינים משייח' ג'ראח( צילום: פרי ג'רוזלם)

 

שופטי בית המשפט העליון הציעו פשרה בדיון על פינוי המשפחות  – שבמסגרתה הפלסטינים יוכלו להישאר בשנים הקרובות בבתיהם כ"דיירים מוגנים". לפי ההצעה, הפלסטינים, שמתגוררים בשכונה משנות ה-50, יוגדרו דיירים מוגנים ולא ניתן יהיה לפנות אותם במשך עשרות שנים. בתמורה, הם יידרשו להפקיד שכר דירה נמוך לעמותת הימין נחלת שמעון שרכשה את הקרקע במקום.

השופט יצחק עמית הציע את פשרה, במטרה להגיע "להסדר פרקטי בלי הצהרות כאלו ואחרות שמעניינות את התקשורת". לפי הצעתו, "המשיבה תצהיר שרכשה את הבעלות, בעלי הדירות מאושררים כדיירים מוגנים – וכל משפחה תיתן שם אחד שניתן לראות אותם כדור ראשון של דיירים מוגנים. זה ייתן לנו מרחב נשימה של כמה שנים טובות. עד אז או שיהיה הסדר מקרקעין או שיגיע השלום. תהיו קצת אופטימיים. האם ניתן להסכים על העניין זה? דמי השכירות יופקדו כמו שצריך שמדברים על דיירות מוגנת".

עורך הדין של המשפחות אמר: "אנחנו לא מכירים שהבעלים של הנכנסים מוכנים לקבל את המעמד של הדיירים מוגנים תוך שמירה על זכויותינו. היה הסכם עם ממשלת ירדן שכולל זכויות אחרות. נבקש הכרה בזכות הבעלות שלנו שממשלת ירדן נתנה לנו. שלא יהיו אשליות שאנחנו לא מתחרים איתם בטענת בעלות בהסדר עתידי". אתמול פורסם ב"הארץ" שממשלת ירדן פעלה בעבר להעביר את הבתים המיועדים לפינוי ואת הקרקע שעליה נבנו לבעלותם של הפלסטינים, אך מלחמת ששת הימים קטעה את המהלך. כך מתברר ממסמכים שהגישו המשפחות המיועדות לפינוי לקראת הדיון.

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה קרא היום לארה"ב ולקהילה הבינלאומית להתערב בנושא, "במטרה להפסיק את נישול הפלסטינים מבתיהם ומרכושם בשייח' ג'ראח ובסילוואן". לדברי אשתייה, "ישראל מנצלת את היותה כוח כובש כדי לפעול בטענות של הסדרת מעמדם של בניינים ורכוש ומשתמשת ברשות השופטת ככיסוי למדיניות נישול זו".

יצוין שמאות השתתפו ביום שישי האחרון בהפגנה נגד נישול תושביה הפלסטינים של שכונת שייח' ג'ראח הירושלמית. בין המפגינים: חברי הכנסת עאידה תומא-סלימאן ועופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת), פעילי חד"ש, בנק"י ושלום עכשיו. ח"כ תומא-סלימאן נאמה בעצרת המאולתרת שנערכה במקום ואמרה "הפשע שמתנהל בירושלים המזרחית הוא פשע של טיהור אתני. זה אפרטהייד אפילו אם לא מפרידים ביננו ונותנים לי להיבחר לכנסת. הדיון שיהיה ביום שני הוא נקודת מפנה. הממשלה הקיימת היא 'ממשלת אולי שינוי', אבל אי אפשר להשלות אותנו. היא ממשלת המשך הכיבוש וההתנחלות".

 

סרטון – ח"כ תומא-סלימאן נואמת בשייח' ג'ראח:

https://www.facebook.com/aidatuma/videos/262345071952003