דיון בבג"ץ בעתירה לקיום הפגנות בפתח תקווה נגד שחיתות שלטון הימין

דיון בעתירה לבג"ץ של התנועה לאיכות השלטון שעניינה זכות ההפגנה נגד שחיתות שלטון הימין תתקיים מחר (חמישי) בבוקר. התנועה מבקשת מבית המשפט מתן צו על תנאי המורה למשטרת ישראל לחזור בה מהחלטתה לאסור על קיומן של הפגנות ו/או כינוס במתחם קניון גנים בפתח תקווה.

2017-08-23_191822

כמו כן, מבקשת התנועה מבית המשפט מתן צו על התנאי המורה למשטרה לחזור בה מהחלטתה לדרוש רישיון בעבור קיום הפגנות במתחם קניון גנים בעיר פתח תקווה. זאת לנוכח לשון סעיפים 83 ו-84 לפקודת המשטרה אשר מגדירים אסיפה הדורשת הוצאת רישיון רק כאסיפה בה מתקהל קהל לשמוע הרצאה בנושא מדיני, ובעוד ההפגנות הנערכות במוצאי שבת בפתח תקווה עניינן בנושא ערכי נורמטיבי והוא המלחמה בשחיתות.

עתירה זו מעמידה תמונה עגומה של פגיעה חמורה וקשה בזכות יסודית המגדירה למעשה דמוקרטיה מהי. משטרת ישראל, כשלה בהחלטתה בין בגיבוש התשתית, בין בהגדרת הזכויות ובין באיזון בניהם. כך או אחרת נתקבלה החלטה שאיננה מידתית, איננה סבירה ואיננה חוקתית.

לדברי התנועה "שורשיהן של זכות המחאה וההפגנה נטועים עמוק בזכות היסוד לחופש הביטוי, שהיא זכות אקוטית להבטחת קיומה של חברה דמוקרטית חופשיה וחפצת חיים, זכות המאפשרת ריבוי ומגוון של דעות – לרבות כאלו המבקרות את השלטון – ואשר נרמסת בצורה גורפת וברוטאלית על ידי משטרת ישראל".

העתקת המחאה פוגעת אנושות בזכויות המפגינים כלל העותרים. לא כל שכן, הבקשה להוצאת רישיון עומדת אף היא בניגוד מוחלט להוראות החוק ולפרשנותם הסבירה, אינה מעוגנת באף כלל מכללי המשפט המנהלי, שרירותית, בלתי סבירה ועוברת על כלל ההגינות המנהלית. עו"ד תומר נאור מהתנועה לאיכות השלטון מסר: "הדיון מחר נוגע בלב ליבן של הזכויות האזרחיות המהותיות במדינה דמוקרטית, חופש הביטוי והזכות להפגין. משטרת ישראל פעלה בחוסר סמכות כשהורתה על ביטולה הגורף של ההפגנה בפתח תקווה, ופגעה בזכויות החוקתיות של המפגינים בשעה שאסרה על קיום כל מחאה בכיכר גורן. אנו מזמינים את הציבור להגיע מחר לבית המשפט ולהשמיע את קולו".