דורשים למנוע פיטוריהם: עובדי תכנית קרב הפגינו מול ביתו של השר גלנט

עשרות עובדי תכנית קרב ובני משפחותיהם, הפגינו אתמול (שישי) מול ביתו של שר החינוך יואב גלנט בעמיקם. זאת, בעקבות המשבר התקציבי במשרד החינוך והתכניות החינוכיות שהוקפאו, פחות מחודש לפני תחילת שנת הלימודים. העובדים, המעניקים שיעורי העשרה בפריפריה, ערכו מול ביתו של גלנט מחאה בדמות קבלת שבת, והפגינו נגד הפסקת פעילות התכנית, והעמדת אלפי אנשי הוראה בסכנת פיטורים.

הפגנת עובדי תכנית קרב מול משרד החינוך בתלאביב, 21 ביולי 2020 (צילום: ועד עובדים)

יו"ר ועד עובדי קרב, אורלי לוי, אמרה כי מדובר בהצלת ילדי הפריפריה. "העתיד שלנו והעתיד של חינוך ילדי הפריפריה בידיים של גלנט" הדגישה. "דבר אתנו ותציל את חינוך ילדי הפריפריה. אנחנו 3,800 עובדים לפני פיטורים, 3,800 משפחות שממתינות כבר שבועות לפגישה עם שר החינוך", הוסיפה.

יצוין שלפני עשרה ימים, שופט בית הדין האזורי לעבודה בבת ים, דורון יפת, נתן סעד זמני ועצר את פיטוריהם של כ-4,000 עובדי התכנית המופרטת למעורבות בחינוך, עד לקיום הידברות דחופה בין הצדדים בשבוע הקרוב. זאת, בהמשך לעתירה שהגישה הסתדרות המעו"ף נגד החברה למתנ"סים, ומשרדי החינוך והאוצר. המדינה עצרה את התקציב להפעלת התכנית החינוכית שפועלת למעלה מ-25 שנה ומספקת שיעורי העשרה, במהלך יום הלימודים, למאות אלפי תלמידים בבתי ספר ובגני ילדים בארץ, בעיקר בפריפריה. עובדי תכנית קרב כ-4,000 מדריכים ומדריכות, אנשי תפעול, פדגוגיה, הערכה ומנהלה צפויים היו לקבל מכתבי פיטורים השבוע.  

השופט יפת ביקש מהגורמים הבכירים בהסתדרות, בחברה למתנ"סים ובמשרדי האוצר והחינוך, לקיים הידברות דחופה בשבוע הקרוב, כדי להגיע לפתרון הסוגיה. "יש לעצור זמנית את שליחת מכתבי הזימון לשימוע, לא כל שכן את מכתבי הפיטורים, על מנת לקיים היוועצות והידברות באופן אמיתי וכן, בין ההסתדרות לבין החברה [למתנ"סים] והמדינה, עת מדובר בשינוי כה דרמטי על מאות עובדים. דיון במעמד הצדדים צפוי להתקיים ביום שני הקרוב.

השופט יפת הביע ביקורת על כך שלדיון שנערך לפני יומיים בבית המשפט, לא התייצבו גורמים בכירים ומוסמכים מטעם המדינה, "חרף העובדה שלדידה של המדינה מהות העניין שבפנינו היא תקציבית, היא לא מצאה לנכון להתייצב עם הגורם המוסמך מטעמה בעניין זה", כתב. לגבי פיטורים קולקטיביים של אלפי עובדי תכנית קרב, כתב השופט יפת: "…מקום בו קיימים יחסים קיבוציים, יש חובה להיוועץ עם ארגון העובדים בטרם מתקבלת החלטה. לא מצאנו כי התקיימה הידברות והיוועצות בין ההסתדרות לבין החברה והמדינה, וטענת המדינה כי ההסתדרות לא ביקשה הידברות, אלא רק את המשך התכנית, מוטב שלא נטענה ויש בה משום היתממות".