דורשים להסיר הגבלות כדי להבטיח ביטחון תזונתי לתושבי רצועת עזה 

הכלכלה ברצועת עזה מצויה מזה שנים על סף קריסה, בראש ובראשונה בשל הסגר החמור שאוכפת ישראל מאז 2007. הסרת מגבלות מעל הענפים שבהם תלויה אספקת המזון של האוכלוסייה המקומית, ושביכולתם להוות מקור פרנסה לרבבות, היא צעד קריטי בעת משבר הקורונה.

מפעל ממתקים וחטיפים ברצועת עזה (צילום: גישה)

מנכ”לית גישה, תניה הרי, ויו”ר הוועד המנהל של הארגון, פרופ’ קנת מן, שיגרו אתמול (רביעי) פנייה דחופה לשר הביטחון, נפתלי בנט, ולמתאם פעולות הממשלה בשטחים, כמיל אבו רוקון, בדרישה כי יפעלו מידית להבטיח שמירה על כלכלה מתפקדת וביטחון תזונתי ברצועת עזה, זאת על רקע התפשטות נגיף הקורונה. בין היתר, נדרשים השניים לנקוט מידית בצעדים להסרת הגבלות שמטילה ישראל על הכנסת חומרים "דושימושיים" הדרושים, בין היתר, לענפי החקלאות והדיג, ולהתיר שיווק של מזון מעובד מתוצרת עזה בגדה המערבית.

ענף החקלאות הוא ממספקי התעסוקה והתזונה המרכזיים ברצועה. מזה שנים מבקשים חקלאים תושבי עזה לתאם הכנסה של דשנים וחומרי חיטוי שעשויים להעלות את התפוקה החקלאית ב-25 אחוז, וישפרו את איכות היבולים, יאריכו את חיי המדף שלהם, ויעלו את רווחיות התוצרת. ישראל מונעת את הכנסת החומרים האלה בכמות הנדרשת ללא סיבה לגיטימית. ביולי 2019 התפרסם כי ישראל צפויה להקל על הכנסתן לרצועה של סחורות שהיא מגדירה "דושימושיות", בין היתר, דשנים וחומרי חיטוי לחקלאות. על אף הצהרותיה, ישראל ממשיכה למנוע את כניסת החומרים החיוניים בהתאם לצרכים בענף.

כמו כן, ענף הדיג הוא מקור פרנסה ותזונה חשוב מאוד עבור תושבי הרצועה, סובל מזה שנים מהגבלות שישראל אוכפת על האזור הימי שבו היא מתירה דיג, לצד הגבלות על הכנסת ציוד וחומרים הכרחיים לתיקון ולתחזוקה של סירות דיג, מה שגרם לכך שרבות מהן יצאו מכלל שימוש. על פי איגוד הדייגים בעזה, הרשויות בישראל מודעות היטב לצורך האקוטי במוצרי פיברגלס, כבלי פלדה, מנועים וחלקי חילוף לסירות. למרות זאת, בקשות לתיאום הכנסת מוצרים אלה לא נענו, עוכבו, או התמוססו בסבך הבירוקרטי שמנהלת ישראל סביב הליך תיאום כניסה לרצועה של ציוד שהיא מגדירה כ"דושימושי".

בטרם הוטל הסגר על הרצועה, 80 אחוז ממוצרי תעשיית המזון המעובד בעזה שווקו מחוצה לה, בעיקר בגדה המערבית ובישראל. הצורך המשמעותי ביותר שעליו מצביעים איגוד תעשיית המזון בעזה ובעלי עסקים בתחום הוא לשיווק מוצריהם בגדה המערבית. מעל שנתיים שארגון גישה דורש מישראל לאפשר ייצוא ושיווק של מוצרי מזון מעובד מחוץ לעזה. בעניין זה אף הוגשה עתירה לבג”ץ. אך למרות התחייבויות מצד הרשויות בישראל מול בית המשפט לנקוט בצעדים לקידום הנושא, הדבר לא קרה. לטענת גורמים מקצועיים ברצועה, פתיחת האפשרות לשווק מוצרי מזון בגדה תקל על המשבר הכלכלי הצפוי ותרחיב את מעגל המועסקים ברצועה.

מגישה נמסר עוד "לנוכח הסכנה הממשית הנשקפת לחיי אדם בעזה, ומתוקף שליטתה של ישראל על היבטים רבים בחייהם של התושבים, על ישראל להסיר מיד את הסגר ולאפשר פעילות כלכלית רחבה ככל האפשר ברצועה".

למכתב המלא, לחצו כאן.