דורשות צעדים דחופים למען בריאות העמים: 80 מפלגות קומוניסטיות מרחבי העולם פרסמו גילוי דעת

יותר מ-80 מפלגות קומוניסטיות ומפלגות עובדים מרחבי העולם פרסמו בשבוע שעבר גילוי דעת משותף. גילוי הדעת פורסם בעשרות שפות והופץ בימים האחרונים בכל היבשות. המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) נמנית עם המצטרפות לקריאה האנטיקפיטליסטית למען חיי העמים.

המפלגות הקומוניסטיות ומפלגות העובדים מתייצבות להגנת הבריאות של העמים, ויקדמו צעדים מיידים להצלת הבריאות הציבורית ולהגנת זכויות מעמד העובדים ושכבות העם הרחבות בכל מקום ומקום.

ראשית, אנו שולחות את ברכתנו ואת תודתנו לרופאות ולרופאים, לאחיות ולאחים ולעובדי הרפואה כולם הנאבקים במגיפה בגבורה והנאלצים להתמודד עם קשיים מרובים. אנו סולידריים כמוכן עם כלל חולי נגיף הקורונה ומאחלים להם החלמה מהירה.

אנו מברכות את המדינות המושיטות יד לעמים אחרים, בייחוד אלה המתקשים להתמודד עם המגיפה, והמשגרות רופאים וצוותים רפואיים, מכונות הנשמה וציוד רב – בהן סין, קובה ורוסיה. זאת בניגוד להיעלמות כללי הסולידריות הבסיסיים בין המדינות החברות באיחוד האירופי.

התפשטותה המהירה של המגפה היא הוכחה טרגית נוספת לחוליי מערכות הרפואה הציבורית במדינות הקפיטליסטיות – תולדה של עשרות שנות הזנחה. קשיים אלה אינם מעשה ידיו של כוח עליון, כפי שנטען, אלא התוצאה הישירה של המדיניות הניאוליברלית שנקטו הממשלות השונות המשרתות את האינטרסים של ההון. מדיניות זו טומנת בחובה מסחור של הרפואה והפרטתה, כדי להגדיל את רווחיהם של התאגידים השולטים בתעשיית התרופות ובשוקי הביטוח הרפואי. מדיניות זו מחבלת גם בפיתוח המחקר המדעי, הנחוץ כל כך כדי לתת מענה לצרכים הרפואיים של העמים ולקדם רפואה מונעת פעילה ויעילה.

טרגדיית הקורונה חושפת את האופי האנטיחברתי והטפילי של המשטר הקפיטליסטי ומבליטה את חשיבותו של הסוציאליזם, המסוגל לגבש תכנון מרכזי ומדעי של הרפואה הציבורית על בסיס צרכי העם. בכוחו של תכנון כזה לקדם רפואה מונעת יעילה, לספק מענה מהיר לחולים ולקדם מערכות רפואיות, צוותי רפואה, מעבדות, בתי חולים ומרפאות לטובת הכלל.

התמוטטותם של משקים רבים והמיתון הכלכלי המעמיק, שהחלו עוד בטרם פרצה המחלה, טומנים בחובם משבר ללא תקדים. הממשלות השונות עושות שימוש תדיר בביטויים כגון "אחדות האומה", "מצב חירום לאומי" כדי לדבוק במדיניות כלכלית המשרתת את בעלי ההון, ולגלגל את עלויות המשבר לפתחם של העובדים. העובדים והעמים לא יסכימו לשלם את מחיר המשבר הקפיטליסטי!

ה"אחריות האישית" ו"החובה האזרחית" לא יכולות לבוא במקום אחריותן של המדינות והממשלות השונות. כעת מן ההכרח לתמוך בכל המאבקים המתפתחים נגד המדיניות הניאוליברלית, המוכנה להקריב את צורכי העמים ובריאותם לטובת מקסום הרווחים של הקפיטליסטים.

המפלגות הקומוניסטיות ומפלגות העובדים דורשות נקיטת צעדים מיידים כדי להתמודד עם המגיפה, ועיקרם: חיזוקן של מערכות הבריאות הציבוריות באמצעות מימון ממלכתי, גיוסם של רופאים ואחיות כדי לתגבר את שירותי הרפואה, שיקום המחלקות לטיפול נמרץ והרחבתן, וקידום המחקר המדעירפואי.

חיוני לספק לכל דורש את אמצעי ההגנה הנחוצים כדי להתמודד עם המגפה (מסכות, כפפות, חומרי חיטוי ועוד), במימון ממלכתי וללא עלות. יש לעצור מייד את הספסרות המתפתחת בכל מקום סביב צרכי הגנה בסיסיים אלה. חייבים לספק את כל האמצעים הנחוצים להגנת צוותי הרפואה בבתי החולים.

נחוץ להגן על הכנסותיהם ועל רמת החיים של העובדים, של משפחותיהם ושל העמים. יש לעצור את המדיניות המשרתת את ההון, ופועלת בחסות "הצורך להיאבק בנגיף" כדי לדרוס זכויות עובדים שהושגו בשנות מאבק ארוכות. ועוד: חיוני לנקוט צעדים מעשיים כדי להגן על בריאותם של העובדים ובטיחותם במקומות העבודה – דווקא בעת זו.

אין לפגוע בחירויות הדמוקרטיות בשם "המאבק בקורונה", ויש להסיר את כל הסנקציות הכלכליות המיותרות והבלתי צודקות כלפי מדינות המתקשות עד מאוד להתגבר על המגיפה.

על גילוי הדעת חתומות, בין היתר: המפלגות הקומוניסטיות של ארצותהברית, אלבניה, ארגנטינה, ארמניה, אוסטרליה, אוסטריה, אזרבייג'ן, בנגלדש, בלגיה, ברזיל, בריטניה, בולגריה, קנדה, צ'ילה, קובה, בוהמיה ומורביה, דנמרק, מצרים, אל סלבדור, פינלנד, גאורגיה, יוון, הודו, אירלנד, איטליה, ירדן, לוקסמבורג, מלטה, מקסיקו, נפאל, אורוגוואי, נורבגיה, הולנד, פקיסטן, פרגוואי, פולין, הפיליפינים, רוסיה, סרביה, סלובקיה, דרום אפריקה, ספרד, שוויץ, פוארטו ריקו, קטלוניה, סווזילנד, סרי לנקה, שבדיה, סודאן, סוריה, טורקיה, ונצואלה ואוקראינה.

עוד חתומות: מפלגת העם הפלסטיני, אק"ל (קפריסין), טודה (איראן), מפלגת העובדים הסוציאליסטית של קרואטיה, מפלגת העובדים של הונגריה, מפלגת העובדים של אירלנד, התנועה הסוציאליסטית של קזחסטאן, מפלגת העובדים של קוריאה, המפלגה הסוציאליסטיתעממית של מקסיקו, המפלגה הסוציאליסטית של רומניה, איחוד הקומוניסטים של בולגריה, איחוד העם של גליסיה ואיחוד הקומוניסטים של קטלוניה.

ההצהרה המשותפת של המפלגות הקומוניסטיות תתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב