דו"ח של האיחוד האירופי: תיירות משמשת ככלי להרחבת ההתנחלויות במזרח י-ם

ישראל מפתחת אתרים ארכיאולוגיים ופרויקטיים תיירותיים כדי להכשיר את ההתנחלויות הבלתי חוקיות בעיקר בשכונות הפלסטיניות במזרח בירושלים, – כך קובע דו"ח של האיחוד האירופי שפורסם על ידי ה"גרדיאן" הבריטי. הדו"ח, שטרם פורסם רשמית, קובע כי פרויקטים תיירותיים בחלקים של מזרח ירושלים, שנכבשו עלידי ישראל מאז 1967, משמשים "ככלי פוליטי לשינוי הנרטיב ההיסטורי ולתמיכה, לגיטימציה והרחבת ההתנחלויות".

2018-02-10_164318

"עיר דוד", אתר של המתנחלים במזרח ירושלים (צילום: עמק שווה)

הדו"ח מתייחס במיוחד לפרויקטים תיירותיים במזרח ירושלים בהם אתרי חפירה ארכיאולוגיים המנוהלים בידי מתנחלים בלב שכונות ערביות כגון הסילוון, פרויקט רכבל והקמת פארקים לאומיים בלב אתרים עירוניים. "מזרח ירושלים הוא המקום הייחודי שבו מוכרזים פארקים לאומיים בלב שכונות מאוכלסות", נאמר.

כאמור, הדו"ח שנכתב מדי שנה עלידי המשלחת האיחוד האירופי של בירושלים, הציג תמונה קודרת. בשנה שעברה ממשלת הימין ניסתה לערער עוד את מעמדם של הפלסטינים המהווים 37% מתושבי העיר: יותר מ-130 הריסות בתים ועקירת 228 בני אדם. "מספר שיא של הצעות לבניית התנחלות ישראליות והבידוד הפיזי של הפלסטינים עלפי תוכנית היתרים ישראלית מחמירה, פירושו "העיר חדלה להיות המרכז הפלסטיני הכלכלי, העירוני והמסחרי שהיה פעם", נכתב בדו"ח.

פיתוח ארכיאולוגיה ותיירות עלידי מוסדות ממשלתיים בשיתוף פעולה עם המתנחלים מתבסס על "נרטיב ההמשכיות היסטורית של הנוכחות היהודית באזור על חשבון דתות ותרבויות אחרות". בין היתר, הזהיר הדו"ח, מעיר דוד, "פארק ארכיאולוגי במימון ממשלתי בשכונת סילוואן הפלסטינית, המספק סיורים בחורבות ירושלים העתיקה. האתר מופעל עלידי ארגון מתנחל המקדם נרטיב יהודי בלבד, תוך ניתוק מסביבתו הערבית".

לכתבה המלאה שפורסמה בעיתון הבריטי:

https://www.theguardian.com/world/2018/feb/01/israel-settlements-jerusalem-tourism-un