דו"ח מומחים של האו"ם מזהיר מפני שינויי אקלים בלתי הפיכים בכל העולם

בעיצומו של גל חום ארוך בישראל ובכל המזרח התיכון בשילוב עם שריפות ענק במדינות רבות, היום (שני) פרסם הפאנל הבין-ממשלתי לשינויי אקלים (IPCC) של האו"ם דו"ח מקיף שצריך להדאיג את כולנו. הוא מבוסס על העבודה המדעית של עשרות אלפי מדענים ברחבי העולם וממנו עולה ששינוי האקלים הרבה יותר מהיר מהצפוי ואנחנו נמצאים בעיצומו של המשבר הגלובלי החמור ביותר בתולדות האנושות.

על פי הדו"ח, שכיחות אירועי הקיצון, כגון גלי חום, שיטפונות וסופות צפויה להמשיך ולעלות בקצב מואץ. האירועים האחרונים שהתרחשו ברחבי העולם וגבו מחיר גבוה בחיי אדם, נפש ורכוש, ממחישים לנו באופן ברור את התוצאות.

מפגינים באוסטרליה נגד הרס הסביבה (צילום: גרין לפט)

 

בדו"ח מעודכנות התחזיות לגבי חומרת המשבר, שנגרם כתוצאה מפעולות האנושות מאז העידן התעשייתי, אז החלו בני האדם לפלוט כמויות של גזי חממה לאטמוספרה בשל שריפת דלקי מאובנים כמו נפט, פחם וגז.

234 מדעני אקלים מעשרות מדינות ובהן ישראל עבדו על הדו"ח במשך שנים וסקרו את העבודה של עשרות אלפי מדענים מרחבי העולם. בשמונה השנים שחלפו מאז פרסום הדו"ח האחרון שיפרו מדענים את יכולותיהם, והדו"ח שמתפרסם היום נחשב חשוב במיוחד בשל תזמונו – שלושה חודשים לפני שראשי מדינות יתכנסו לפסגת האקלים הבינלאומית של האו"ם בסקוטלנד ויצטרכו לקבל החלטות שישפיעו על עתיד המין האנושי.

עוד כתבו המדענים כי בשנת 2019, ריכוזי הפחמן הדו חמצני באטמוספרה היו גבוהים יותר מאשר בכל נקודת זמן בשני מיליון השנים האחרונות, וריכוזים של מתאן וחמצן דו-חנקני היו גבוהים יותר מאשר בכל נקודת זמן ב-800 השנה האחרונות לפחות. כמו כן, הטמפרטורה הגלובלית עלתה מהר יותר מאז 1970 מאשר בכל תקופה אחרת של 50 שנה לפחות במהלך 2000 השנים האחרונות. מנהל גרינפיס בישראל, ד״ר יונתן אייקנבאום, מסר בעקבות פרסום הדו"ח: "לפני 40 שנה הקהילה המדעית התריעה, אך תאגידי הנפט הסתירו ולא עשינו כלום. היום כולנו עדים לכאוס האקלימי המגשש ובא. חשוב לציין, שבדומה מעט למאבק בקורונה, צעדי המנע של היום בדמות הפחתת פליטות גזי חממה לא יעצרו את השיטפון או השריפה של מחר, אלא יסייעו לילדינו לחיות חיים נסבלים יותר על פני כדור הארץ".

 

לדו"ח המלא (באנגלית):

https://bit.ly/WGICC2021