דו"ח בנק ישראל: משקי הבית של הערבים ספגו פגיעה חמורה במיוחד בתקופת הקורונה

משקי הבית של הערבים בישראל ספגו פגיעה חמורה יותר בתקופת הקורונה. כך עולה מפרק שפורסם היום (שני) מתוך הדו"ח השנתי של בנק ישראל שיתפרסם בקרוב. הסיבות העיקריות לכך הן רמות הכנסה וחיסכון נמוכות והיעדר תשתיות מתאימות. עוד הנאמר בדו"ח כי "פגיעתו של המשבר הכלכלי באוכלוסייה הערבית אינה מוגבלת רק לאלה שאיבדו את עבודתם; נפגעו גם רבים שהמשיכו לעבוד".

בדו"ח צוין כי עוד לפני הקורונה משק הבית הערבי היה פגיע: הכנסתו החודשית הממוצעת עמדה ב-2018 על 12 אלף שקל נטו, לעומת 18 אלף במשק בית יהודי – פער של 32%. 45% ממשקי הבית הערביים הם ברמת הכנסה שהיא מתחת לקו העוני. רק ב-29% מהמשפחות הערביות עם ילדים שני בני הזוג עובדים, לעומת 66% במשקי הבית היהודיים, ו-56% מהעובדים הם עובדים עונתיים ללא חוזה, עובדי קבלן או כח אדם, לעומת 28% מהעובדים היהודיים.

ההכנסות הנמוכות משפיעות גם על רמת החיסכון: 40% ממשקי הבית הערביים דווחו כי הם נמצאים בחובות, לעומת 10% ממשקי הבית היהודיים. אם מסתכלים על משקי בית בעלי מאפייני הכנסה ודמוגרפיה דומים: משק בית ערבי חוסך 2,100 שקל פחות בכל חודש ממשק בית יהודי. ל-12% ממשקי הבית הערביים אין חשבון בנק, לעומת 1% בקרב משקי הבית היהודיים, ו-6% מבעלי חשבונות הבנק חסומים – פי שלושה משיעורם בקרב משקי הבית היהודיים.

לפי נתוני בנק ישראל בתקופת הקורונה 54% מהערביים דווחו על הרעה במצב הכלכלי, לעומת 42% מהיהודים. הפגיעה היא בעיקר בגברים שכירים, בני 44 ומעלה עם ילדים. 26% דווחו כי צמצמו את צריכת המזון שלהם, לעומת 14% מהיהודיים. הפגיעה של הקורונה התבטאה גם אצל התלמידים: רק ל-30% ממשקי הבית הערביים גישה גבוהה לתשתיות ללמידה מרחוק, לעומת 75% מהיהודים (ללא חרדים). 41% מההורים דווחו כי ילדיהם לא השתתפו באופן סדיר בלמידה מרחוק, ו-15% מההורים דיווחו כי בכיתות של ילדיהם כלל לא התקיימה למידה מרחוק.

 

לעיון במחקר המלא:

https://www.boi.org.il/he/NewsAndPublications/PressReleases/Pages/29-3-21.aspx

 

עוד בנושא:

הנגיף והבחירות הקרובות: מצביעי הרשימה המשותפת הכי נפגעו ממשבר הקורונה

יום העו"ס: גידול של עשרות אחוזים בפניות והעמקה מטאורית של המצוקות

ממשלת הימין מתעלמת מהמצוקה: שביתת אזהרה של עובדי משרד הרווחה ביום א'