דו"ח ארגון העבודה הבינלאומי: השכר הריאלי נמוך מרמתו לפני המשבר הקפיטליסטי העולמי

מדו"ח ארגון העבודה הבינלאומי שפורסם בסוף כשבוע עולה כי השכר הריאלי כעת בעולם נמוך מרמתו לפני המשבר הקפיטליסטי ב-2007.

2018-12-01_154740

עובדים מפגינים בניויורק למען שכר מינימום של 15 דולר לשעה (צילום: מורנינג סטאר)

לפי נתוני הדו"ח, השכר הריאלי ירד מ-2.4% ב-2016 ל-1.8% ב-2017. קצב הירידה של השכר הממוצע ב-20 הכלכלות הקפיטליסטיות הגדולות בעולם (G20) היה אשתקד כ-0.4% והמשיך את מגמת הירידה בשנים האחרונות. במדינות קפיטליסטיות כמו בספרד נרשמה ירידה חדה בשכר הממוצע. בארה"ב עמד נרשמה ב-2017 ירידה של 0.7% בלבד, זהה ל– 2016.

לדברי מחברי הדו"ח הירידה בשכר הריאלית נרשמה יחד עם הירידה באבטלה והצמיחה בתוצר במדינות הקפיטליסטיות הגדולות, ולכן ניסו לבדוק האם ניתן להסביר אותם בקצב גידול נמוך של הפיריון לעובד. לדבריהם הסברים אפשריים לתופעה הם התגברות התחרות הגלובלית, הירידה ביכולת המיקוח של עובדים ירידה בכוחה של העבודה המאורגנת, וגם בעייתיות בנתוני האבטלה אשר לא משקפים את מצבו האמיתי של שוק העבודה. המדדים מפרסמים גידול לכאורה בתעסוקה, אבל הגידול הוא בעיקר במשרות חלקיות ולרוב גם לא נלקחים בחשבון המובטלים הוותיקים שיצאו משוק העבודה.

מחברי הדו"ח התייחסו גם לנושא אי השוויון בשכר במדינות. לפי הדו"ח, המדינות בהן האי שוויון בשכר נמוך ביותר הן אלה המשתייכות לקבוצת המדינות בהן ההכנסה הממוצעת היא הגבוהה ביותר. במדינות המשתייכות לקבוצות בהן ההכנסה בינונית או נמוכה, אי השוויון בשכר גבוה יותר. בין המדינות בהן השכר גבוה אי השוויון הנמוך ביותר הוא בשבדיה והגבוה ביותר בצ'ילה. גם בישראל אי השוויון עדיין נחשב בין הגבוהים. בין המדינות בהן ההכנסה נמוכה או בינונית, בדרום אפריקה ובנמיביה אי השוויון הוא הגבוה ביותר, ובארמניה ובמונגוליה הוא הנמוך ביותר.

חלקו השני של הדו"ח עוסק בפערי השכר בין עובדות לעובדים, אשר מהווים נושא מרכזי בדו"חות רבים העוסקים בשכר. בארגון סקרו נתוני שכר מ-73 מדינות אשר מעסיקות 80% מכלל העובדים השכירים בעולם, וגילו כי בממוצע, נשים משתכרות שכר חודשי נמוך בכ-20% מגברים, ושכר שעתי נמוך בכ-16%.

המדינות בהן הפער לטובת הגברים הוא הגבוה ביותר הן פקיסטן, סיירה ליאון וגמביה, כאשר מתוך המדינות בהן ההכנסה נחשבת גבוהה, הולנד היא המדינה בה פער ההכנסות החודשיות הוא הגבוה ביותר לטובת הגברים כמעט 40%!

לדו"ח ארגון העבודה הבינלאומי המלא (172 עמ', באנגלית):

http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—dgreports/—dcomm/—publ/documents/publication/wcms_650553.pdf