דו"ח אוקספם: במהלך הקורונה הוכפל הונם של 10 בעלי ההון העשירים בעולם

הונם של עשרה בעלי ההון העשירים בעולם הכפיל את עצמו והגיע ל-1.5 טריליון דולר מאז החלה מגפת הקורונה, וזאת בעקבות נסיקה של מחירי מניות ונכסים אשר הרחיבה מאוד את הפער בין העשירים לעניים. כך עולה מהדו"ח שפרסם הבוקר (שני) הארגון הבינלאומי אוקספם שמקום מושבו בלונדון תחת הכותרת "הפערים החברתיים הורגים".

ארגון הצדקה קרא לממשלות להטיל מס מיועד חד פעמי של 99% על רווחים שהושגו בעקבות המגפה, זאת על סמך מידע של הבנק העולמי לפיו 163 מיליון בני אדם דורדרו אל מתחת לקו העוני, בעוד בעלי ההון הגדולים הרוויחו מהתמריצים שניתנו על-ידי הממשלות  הקפיטליסטיות ברחבי העולם כדי לשקם את רווחיהם בעקבות השלכות הנגיף.

צילום מתוך הדו"ח שפרסם הבוקר ארגון אוקספם הבינלאומי

 

באוקספם סבורים שמס חד פעמי של 99% על רווחי ההון במהלך מגפת הקורונה, שיוטל על עשרת עשירי העולם, מספיק כדי לשלם על מספיק זריקות חיסון בשביל העולם כולו, ולספק משאבים מספיקים כדי להתמודד עם שינוי האקלים, לספק הגנה בריאותית וסוציאלית אוניברסלית, ולטפל באלימות מגדרית ב-80 מדינות. גם אחרי מס של 99%, עשרת המיליארדרים המובילים עדיין ירשמו לעצמם רווח של 8 מיליארד דולר, לדברי הארגון.

אוקספם חוזה שעד 2030, 3.3 מיליארד בני אדם יחיו על פחות מ-5.5 דולר ליום. הארגון טוען שהכנסות 99% מאוכלוסיית העולם ירדו בין מארס 2020 לאוקטובר 2021, בעוד אלון מאסק, ואיתו תשעת המגה עשירים בעולם, הוסיפו להונם 1.3 מיליארד דולר בממוצע ליום.

 

לדו"ח המלא (60 עמודים, באנגלית, ערבית, צרפתית וספרדית):

https://policy-practice.oxfam.org/resources/inequality-kills-the-unparalleled-action-needed-to-combat-unprecedented-inequal-621341/