דב חנין: הממשלה והמשרד להגנת הסביבה לא עושים די כדי לשמור על אוויר נקי

המשרד להגנת הסביבה הציב השבוע תג מחיר לפליטות לאוויר בישראל: המשק סופג עלות חיצונית של 31 מיליארד שקל בשנה כתוצאה מנזקי המזהמים הנפלטים לאוויר. זאת, בשל התחבורה הפולטת זיהום אוויר, המפעלים המזהמים ופליטת גזי חממה המחמירים את משבר. יצוין שעל פי הערכות יותר מ-2000 איש מתים מדי שנה בישראל כתוצאה ממחלות הקשורות לחשיפה בזיהום אוויר.

ח"כ דב חנין בעת דיון בכנסת על מצבה הסביבתי הקשה של ישראל (צילום: הכנסת)

 

כדי להיאבק בזיהום האוויר חוקקה הכנסת, ביוזמת ח"כ דאז דב חנין (חד"ש) בשנת 2008 חוק מתקדם ושאפתני בשם "חוק אוויר נקי". מטרת החוק, לפי הגדרותיו, היא לצמצם את זיהום האוויר לשם הגנה על חיי אדם והסביבה. החוק קובע משטר היתרי פליטה בתחום התעשייה ומשק האנרגיה, קנסות ועונשי מאסר על הפרות החוק, וסמכויות נרחבות לשר להגנת הסביבה. לחוק גם תועלת כלכלית גבוהה: בשנת 2018 הוערך כי כל שקל שמושקע ביישום חוק אוויר נקי – חוסך לציבור ולמדינה שלושה שקלים.

אך דווקא מי שחוקק את החוק חסר התקדים לאחר דרך חתחתים מפרכת, סבור שהמשרד המפרסם את עלויות הפליטות לאוויר, עושה בחוק ובסמכויות שהוא מקנה לו שימוש דל מדי, וצריך לחשב כעת מסלול מחדש. ד"ר חנין, מראשי המפלגה הקומוניסטית (מק"י) קורא כעת לשרה החדשה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, להסתער על הסמכויות שהקנה לה המחוקק לפני כ-15 שנה, ולהילחם עבור אזרחי ישראל ובריאותם.

"הממשלה והמשרד להגנת הסביבה כלל לא משתמשים בכל הסקאלה של הכלים שיש להם בחוק אוויר נקי", קובע חנין בריאיון שפורסם השבוע בעיתון "גלובס". "בחוק ישנה סמכות רחבה מאוד לשר, והוא מאפשר לתמרץ את המגזרים השונים – מתחבורה לתעשייה – להפחתה של הזיהום. יכולים להכריז על אזור כמו התחנה המרכזית בתל אביב כאזור מוכה זיהום אוויר, יכולים אפילו בשיתוף של משרד האנרגיה, למשל, לקבוע ששימוש בדלק מזהם מסוים יפסיק. שר להגנת סביבה שבאמת בא לעבוד צריך לפתוח את חוק אוויר נקי ולגלות בתוכו המון כלים שלא משתמשים בהם כיום".

חנין הדגיש: "הדוח של המשרד להגנת הסביבה אומר שאנחנו בקטסטרופה. אנשים מתים, והזיהום עולה לנו הרבה מאוד כסף. אז איפה מצב החירום? איפה ההתגייסות? זנדברג חייבת לנער את המערכת, להכניס בה רוח קרב, ולהפוך את המשרד להיות משרד פייטרי שמבין הוא בקרב על חיים של בני אדם, שהוא נלחם על החיים ועל הטבע. אם מלמעלה תנשב רוח קרב, אנשי המשרד יתחילו להפעיל את הכלים שנתנו להם בחקיקה. כדי להגן על הסביבה והבריאות צריך להתעמת עם אינטרסים, עם משרדים אחרים שמרניים, עם בעלי הון ואנשים שיש להם קשרים בשלטון. אני מקווה שהשרה זנדברג תביא איתה את רוח הקרב מהכנסת לתפקידה".