דב חנין בכנס למדע וסביבה: הכל צריך להשתנות כדי לפתור את משבר האקלים

יו"ר הפורום האקלים הישראל", חה"כ לשעבר ד"ר דב חנין (חד"ש), אמר אתמול (חמישי)  שמשבר האקלים משפיע על כל היבטי החיים שלנו כיום, ולכן "הכול צריך להשתנות". חנין השתתף ביומה השני והאחרון של הוועידה השנתית ה-50 למדע ולסביבה של האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה שנערכה במתחם אקספו תל אביב.

לדבריו, הבעיה כיום היא כבר לא הכחשה של הבעיה – אלא הכחשה של האפשרות לפתרון, ולכן המאבק הוא מול הייאוש שאנשים חשים אל מול המשבר. "ייאוש הוא אויב מסוכן ושגיאה עצומה", אמר חנין. "משבר האקלים הוא אתגר עצום, אבל אנחנו נצליח לתת לו פייט". בנוסף, חנין הזהיר שככל שהמצב האקלימי יתדרדר, תיתכן התדרדרות מקבילה לרודנות פוליטית, ולכן לדבריו הפורום פועל לגיוס יצירתיות ויכולות דמוקרטיות להתמודדות עם הבעיה.

המצעד למען האקלים במרכז תל-אביב, 2020 (צילום: מגמה ירוקה)

 

במושבים השונים של הוועידה התקיימו עשרות הרצאות שונות מצד חוקרים, פעילי סביבה, גופי ממשל ונציגים מהמגזר העסקי. אחד המושבים, שנערך בחסות פורום האקלים הישראלי, כלל הצגת יוזמות בשלל נושאים סביבתיים. מיטל פלג מזרחי, חוקרת אופנה בת-קיימא ואחת ממייסדות "מתלבשות", התנועה לקידום אופנה הוגנת בישראל, תיארה את הזיהום הסביבתי החמור שתעשיית האופנה גורמת לו והציגה את "בית מתלבשות" – מרכז שינגיש ידע בתחום האופנה המקיימת וייצור קהילה שיתופית שמציעה מוצרים מקיימים תחת תו ממשלתי מפוקח שימנע הונאה.

במהלך הוועידה שודר גם הנאום המרכזי מפיו של אלוק שארמה, נשיא ועידת האו"ם לאקלים שהתקיימה בגלזגו בשנה שעברה. שארמה דיבר על הצורך להגביר את ההבנה הציבורית של האתגרים שמעמיד משבר האקלים באמצעות חינוך מדעי. "מדע מאפשר לנו להבין איך ומדוע האקלים שלנו משתנה – להבין את הסיכונים שנשקפים, וכמובן את הפתרונות הזמינים להתמודדות", הסביר שארמה. על אף שהמצב קריטי, שארמה גרס שהאפשרות לשנות את העתיד לטובה עדיין קיימת. "העתיד עדיין לא נכתב", הוא אמר. "הגיע הזמן להגדיר תוכניות ברורות ליישום התחייבויות האקלים שלנו. האינטרס הקולקטיבי של העולם כולו הוא לפעול – ועכשיו".

יצוין שחנין, הנמנה עם ראשי מק"י והתומך ברשימה המשותפת, פרסם השבוע רשומה בפייסבוק לפיה "הבחירות הפעם מסוכנות במיוחד. הסכנה של ממשלת נתניהו-בן גביר היא אמיתית. ולכן, ראשית, כולנו חייבים לצאת להצביע. מי שנמנע – מחזק את הסכנה. במשך שנים ייצגתי בכנסת את חד״ש (בהתחלה כסיעה עצמאית ובסוף כחלק מהמשותפת). זו הבחירה שלי גם בבחירות הקרובות. הנה שלוש סיבות עיקריות למי שעוד מתלבט: המחויבות לשלום ישראלי-פלסטיני שיוציא אותנו ממעגל הדמים של כיבוש ומלחמות, המחויבות לשותפות יהודית-ערבית המבוססת על שוויון אמיתי והמחויבות לצדק חברתי וסביבתי ולקידום זכויות העובדים". "אלה בחירות גורליות. הצביעו ושכנעו להצביע את כל מי שאפשר", הדגיש.