דאגה בעקבות תגובת היועץ המשפטי לדרישה לחקור הפרות דיני הלחימה בעזה

האגודה לזכויות האזרח וארגוני זכויות אדם נוספים מביעים דאגה רבה בעקבות תגובת היועץ המשפטי לממשלה לפנייתם ולפיה אין מקום לדרישה לקיים חקירה עצמאית בנושא הפרות דיני הלחימה במהלך מבצע עופרת יצוקה. עו"ד לימור יהודה מהאגודה אמרה: "בתשובתו מזוז למעשה מסרב לבחון האם היה כשל בכל הנוגע לפגיעה באזרחים במהלך הלחימה, ומוכן לראות לכל היותר חקירה בדבר התנהלות חייל זה או אחר. לנוכח ההיקף העצום של פגיעה באזרחים חפים מפשע בעזה קיים צורך דחוף בבירור אמיתי של האירועים, בירור שאנו חבים לעצמנו. כדי לקיים זאת יש להקים גוף חקירה נפרד – שאיננו חלק מהמערכת הצבאית."

לאור מעורבותם של גורמים בכירים במערכת המשפט הצבאית והאזרחית בהליך קבלת ההחלטות בנושאים הטעונים חקירה, ההכרח להקים צוות חקירה המורכב מאנשים שלא היו חלק מן המערכת בתקופה של מבצע עופרת יצוקה הוא ברור וגלוי לכל. לדברי עו"ד יהודה, תשובתו של מזוז, כי מעורבותו של הפרקליט הצבאי הראשי בהנחיית גורמי הצבא במהלך הלחימה אינה צריכה לפסול את מעורבותו בחקירת אירועי המלחמה, לא עולה בקנה אחד עם מחויבותה של המדינה לקיים חקירה עצמאית. "הימנעות מחקירה ראויה לשמה היא התחמקות מחובתנו המוסרית. בכך יהפוך הפער בין ההצהרות בדבר כיבוד המשפט הישראלי והבינלאומי בכל הנוגע לדיני לחימה, לבין הנעשה בפועל, לפער בלתי נסבל," אמרה עו"ד יהודה.

עו"ד יהודה הוסיפה כי במכתב שנשלח למזוז לפני כשלושה שבועות על ידי שישה משפטנים בכירים – פרופ' איל בנבנישתי, פרופ' יפה זילברשץ, פרופ' ברק מדינה, פרופ' קלוד קליין, פרופסור דוד קרצמר ופרופ' יובל שני – הדגישו אף הם כי יש להקים צוות חקירה המורכב מאנשים שלא היו חלק מן המערכת בתקופת המבצע הצבאי. החתומים על המכתב גם המליצו למזוז לכלול בצוות זה מומחה זר למשפט הומניטרי בינלאומי, כדי לבחון אם עמד צה"ל בכללי המשפט הבינלאומי במהלך הלחימה.