גנץ שוחח עם ראשי הרשימה המשותפת; ח"כ עודה: אנו סיעה מאוחדת על ארבעת מרכיביה

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, שוחח היום (שני) עם יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה (חד"ש), עם יו"ר הסיעה ח"כ אחמד טיבי (תע"ל) ועם יו"ר מפלגת רע"ם, ח"כ מנסור עבאס. זאת, נמסר מכחול לבן, כחלק מ"סבב שיחות עם ראשי המפלגות בכדי להרכיב ממשלה ולמנוע בחירות רביעיות". בהודעה נאמר כי בשיחות "חזר גנץ על כוונתו להקים ממשלה שתשרת את כל אזרחי ישראל, יהודים וערבים". גנץ לא שוחח עם יו"ר בל"ד, ח"כ מטאנס שחאדה. ואולם, ברשימה המשותפת נמסר כי סוכם לקיים פגישה רשמית בין נציגי כחול לבן ונציגים של כל ארבע המפלגות המרכיבות את הרשימה.

ח"כ עודה מסר הערב: "שוחחתי עם בני גנץ והבהרתי לו שהרשימה המשותפת תפעל לקדם את האינטרסים של כל האזרחים כסיעה מאוחדת, על ארבעת מרכיביה. אנחנו דבקים במטרה שלנו, להחליף את דרכו של נתניהו, וזה מתחיל בכך שיכבדו את קולם המאוחד של הציבור הערבי ושותפינו היהודים". שחאדה, שלא השתתף גם במפגש המשא ומתן בין גנץ לבין נציגי הרשימה המשותפת לאחר הבחירות הקודמות, מסר היום: "לא ציפיתי לטלפון מגנץ ולא הופתעתי כשלא התקשר. אני מייצג מפלגה שיש לה ציבור בוחרים גדול, היא חלק מהרשימה המשותפת וכך תישאר. אנו פועלים אך ורק לפי האינטרס של ציבור בוחרינו, בראש ובראשונה בכדי להפיל את נתניהו ואת מדיניות הגזענות שהוא מוביל".

הבוקר התייחס ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) בריאיון ברשת ב' לאפשרות שסיעתו תמליץ על בני גנץ ואמר: "העמדה שמוסכמת על כל הסיעה, שאנחנו דורשים שתהיה פנייה רשמית ופומבית אלינו. עוד לא ראינו שזה קורה. כרגע זו הדרישה האולטימטיבית. אנחנו לא מדברים עדיין על תמיכה מבחוץ אלא על ההמלצה". כסיף תקף את יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ואמר: "מדובר באיש שבמשך שנים הסית נגד הציבור שלנו. אנחנו לא נתמוך בשום פנים באופן בממשלה שהאיש הגזען הזה יושב בה. יש הרבה מאוד פעמים בשיטה הפרלמנטרית, שיריבים פוליטיים קשים לא משתפים פעולה אבל מרימים אצבע בעד או נגד."

הרשימה המשותפת דנה אתמול בשאלה אם להמליץ על יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, לראשות הממשלה בפני נשיא המדינה. חברי הרשימה הסכימו שלא להחליט בנושא לפני שיקבלו פנייה רשמית מכחול לבן. יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), אמר ל"הארץ" בתום הפגישה: "אני והרשימה המשותפת לא נהיה עלה תאנה לאף אחד, לא נסבול יחס כזה". לדברי עודה, השבוע הקרוב יהיה קריטי בנוגע ליחס המערכת הפוליטית לציבור הערבי בישראל".

"לא ארשה לעצמי להתבזות בגלל אגו של גורם כזה או אחר", אמר עודה, "אם גנץ רוצה כמוני להחליף את נתניהו אז הוא מוזמן ליזום שיחה ומהלך, ואם גנץ לא פונה אז שלא יאיימו עלינו, לא בנתניהו ולא בבחירות רביעיות. אם נתניהו יקבל את המנדט אז זה יהיה מליברמן או מאחרים, אבל לא מהרשימה המשותפת. אנחנו כוח של 15 מנדטים ועליהם להתייחס בהתאם. אם הולכים לבחירות אז אני מבטיח שהפעם נעלה בעוד שני מנדטים".

חברי הרשימה הסכימו בישיבה להתנות את ההמלצה על גנץ בשורת דרישות אזרחיות ומדיניות. במישור האזרחי, ברשימה המשותפת ידרשו מגנץ בין היתר לבטל את חוק קמיניץ שהחמיר את הענישה על עבירות בנייה, לדון במעמד הכפרים הלא מוכרים בנגב ובשטחי שיפוט ותכנון ובנייה ביישובים ערביים, לגבש תוכנית למאבק באלימות בחברה הערבית ולהוסיף תקציבים לרשויות המקומיות.

כמו כן, מנכ"ל בית הנשיא, הראל טובי, הודיע לסיעות אשר נבחרו לכנסת על קיום התייעצויות לקראת הרכבת הממשלה ביום ראשון הקרוב בבית הנשיא בירושלים. במכתבו לסיעות כתב: בהתאם לסעיף 7 לחוק יסוד: הממשלה, יקיים נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין סבב התייעצויות עם נציגי רשימות המועמדים אשר תיוצגנה בכנסת החדשה, בטרם יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת". לדבריו "מדינת ישראל מצויה במשבר כפול פוליטי ובריאותי. זאת, על רקע היעדר ממשלה מתפקדת במלוא סמכויותיה, מערכות בחירות חוזרות ונשנות והתפשטותו של נגיף הקורונה למימדים מטרידים בארץ ובעולם. נסיבות אלו מחייבות מתכונת התייעצויות מהירה, מצומצמת ומוגבלת בהיקף המשתתפים והארגון", כך שההתייעצויות יימשכו רק יום אחד.