גזענות לשמה: בית הדין לעבודה קבע שהקק"ל הפלתה עובדים פלסטינים בשטחים הכבושים

הקרן הקיימת לישראל הפלתה לרעה עשרה עובדים פלסטינים תושבי השטחים הכבושים, אך ורק בשל זהותם. ההסתדרות הייתה ערה לאפליה זו, ראתה בה גזענות – אך לא עשתה דבר. כך קבעה אתמול (ראשון) שופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, חופית גרשון-יזרעאלי על פי דיווח של איתמר לוין ב"מחלקה ראשונה".

הפגנה נגד הפקעת האדמות של הערבים-בדואים בנגב מול מטה הקק"ל בירושלים (צילום מסך: הטלוויזיה החברתית)

 

העובדים הועסקו בקק"ל כעובדי שדה במשך שנים רבות שישה מבין הוותיקים פוטרו בינואר 2009, קיבלו פיצוי מוגדלים ונקלטו שוב שבעה חודשים מאוחר יותר. כל העשרה הוגדרו כעובדים ארעיים לכל אורך תקופת עבודתם, וההסכמים הקיבוציים בקק"ל מאז 2010 החריגו במפורש עובדים פלסטינים מתחולתם. בשל היותם עובדים ארעיים, היו העשרה בין קרוב ל-100 עובדים שפיטרה קק"ל אשתקד, כאשר צמצמה את פעילותה בשל הקורונה  – כל המפוטרים היו עובדים ארעיים, כך שהכרה בהם כעובדים קבועים הייתה מונעת את פיטוריהם.

יצוין שבין הקק"ל להסתדרות נחתמו הסכמים קיבוציים שמטרתם לשים קץ להעסקת עובדים במעמד שאינו קבוע. ככל הנראה מטרה זו הושגה באופן חלקי. באופן מכוון גרעה הקק"ל מתחולת ההסכמים את קבוצת העובדים הפלסטינים. "בכך יש אפליה ברורה ועקבית של התובעים, בתוך יתר העובדים שאינם תושבי מדינת ישראל… כשם שברי כי תניה מפלה בחוזה לא תוכל לעמוד, קל וחומר כי לא תוכל לעמוד תניה מפלה בהסכם קיבוצי, על אחת כמה וכמה בשורת הסכמים קיבוציים. התערבותו של בית הדין בתוכנם של הסכמים קיבוציים תעשה במשורה, אך במקרה המתאים, כגון זה עומד לפנינו, לא יהסס לעשות כן", הדגישה השופטת.

יו"ר ועד עובדי מחוז מרכז בקק"ל, גבי גרוסי, נשאל בעדותו מדוע לדעתו לא נקלטו הפלסטינים כעובדים קבועים והשיב: "אני אהיה בוטה והדעה שלי באופן אישי גזענות לשמה. גזענות לשמה". גרשון-יזרעאלי הגיבה: "על אף הדברים החמורים, לא הוצגה ולו ראשית ראיה המעידה על התנגדות ועד העובדים לפיטורי התובעים במהלך הליכי הפיטורים, או על סיוע לתובעים במאבקם להפוך לעובדי קבע בנתבעת". היא הוסיפה: "לא הובאה ולו ראשיתה של ראיה לכך שההסתדרות ייצגה את התובעים נאמנה וניסתה לשפר את מעמדם במהלך השנים, או הביעה מחאה על הפלייתם במהלך הליכי המו"מ טרם חתימת הסכם קיבוצי זה או אחר. שתיקת נציגי ההסתדרות נוכח אפלייתם הבוטה של התובעים בהליכי המו"מ לחתימה על הסכמים קיבוציים, יש בה משום מעילה בתפקידה."

גרשון-יזרעאלי ביטלה את פיטוריהם של העשרה, קבעה שמעתה ייחשבו לעובדים קבועים והורתה לשלם להם הפרשים (בין עובדים ארעיים לקבועים) ופנסיה. הקק"ל גם חויבה בתשלום הוצאות בסך 50 אלף שקל.