גוגל פיטרה עובדים שרצו להקים ועד; אמזון מרגלת אחר התארגנויות ומחאות

גוגל הפרה את חוקי העבודה בארה"ב לאחר שריגלה אחרי עובדים שארגנו מחאות ופיטרה שניים מהם, כך לפי תלונה שהגישה השבוע הסוכנות הפדרלית: המועצה הלאומית ליחסי עבודה. בתלונה מצוינים שני עובדים שהיו מעורבים בארגון המחאות ובהקמת איגוד עובדים. שניהם פוטרו בסוף 2019. אחד מהם מחה נגד ההחלטה של גוגל לעבוד עם חברה שהמתמחה בפעילותה נגד ארגוני עובדים וכדי למנוע הקמת איגודים מקצועיים.

שלושה מהעובדים הרבים שפוטרו בגוגל בגלל רצונם להתאגד ולחתום על הסכם קיבוצי (צילום: פיפלס וורלד)

גוגל, המציגה את עצמה כ"מקום העבודה המתגמל ביותר בענף ההייטק", נקלעה בשנים האחרונות למספר שערוריות בנוגע ליחס לעובדים שלה. כך למשל, החברה שילמה לאנדי רובין, בכיר לשעבר בגוגל, 90 מיליון דולר פיצויי פרישה לאחר שהואשם בהטרדות מיניות. החשיפה של הפרשה גררה גל של מחאות במשרדי החברה ברחבי העולם ויותר מ-20 אלף עובדים השתתפו בשביתה של מספר שעות. העובדים אף מחו גם על החלטת החברה לעבוד עם משרד ההגנה האמריקאי על פרויקט "מייבן" יוזמת בינה מלאכותית שאמורה לסייע לארה"ב לשפר את יכולות תקיפת הרחפנים. ב-2018 יותר מ-3,100 עובדים חתמו על עצומה שבה קראו למנכ"ל סונדר פיצ'אי לסגת מהפרויקט.

גם באמזון העובדים ברחבי ארה"ב מנסים להתארגן, בדומה לעמיתיהם ברחבי אירופה. על פי דוחות פנימיים שנחשפו השבוע, התאגיד אובססיבי בריגול אחרי עובדי החברה, במיוחד בתקופות עמוסות כמו הבלאק פריידי ותקופת חג המולד. הדוחות נכתבו בשנת 2019, על ידי אנליסטים בחטיבת האבטחה של אמזון. החברה ריגלה אחר עובדי מחסן, ארגוני עובדים ואפילו אחרי הרגלי צריכה של העובדים ברשתות החברתיות.

הודעות דוא"ל פנימיות שנשלחו למרכז האבטחה העולמי של אמזון חושפות כי העובדים של החטיבה מקבלים עדכונים על פעילויות של התאגדויות עובדים ברחבי העולם ובהם פירוט רחב עם תאריך, שעה, מיקום, המקור שדיווח, מספר משתתפים ותיאור מה קרה. בנוסף ישנו מעקב אחר חוסר שביעות רצון של עובדים מתנאי העבודה. החברה גם עוקבת אחר מחאות חברתיות ופוליטיות המתחוללות ברחבי העולם, כמו: האפודים הצהובים בצרפת, מחאת האקלים של גרטה תונברג והפגנות נגד הדיכוי באיראן.

על פי הדוח אמזון שכרה את חברת הריגול פינקרטון, כדי לאסוף מידע על עובדי החברה. החברה ידועה לשמצה על דרכי החקירה שלהם בסוף המאה ה-19, כאשר סוכניה חדרו לאיגודי עובדים, היכו מפגינים, שברו שביתות ואף שלחו בריונים כדי לנסות ולמנוע התארגנות עובדים.