גוברות ההתקפות של טראמפ נגד סין ערב הכתרתו לנשיאות ארה"ב

משרד החוץ של סין פרסם בשבת הצהרה לפיה עקרון "סין אחת" איננו נתון למשא ומתן. הצהרת משרד החוץ של סין פונה לארצות הברית ודוחקת בה לגלות רגישות בכל הנוגע לטאיוואן. זאת, לאחר שהנשיא הנבחר דונלד טראמפ התבטא בעבר בנוגע לעקרון זה בריאיון שהעניק לוול סטריט ז'ורנל וטען כי יש לדון בו. מה שהעיר את נושא עקרון "סין אחת" היה הטלפון בין טראמפ לנשיאת טאיוואן, טסאי אינגוון. על כך מוסרת סוכנות הידיעות הסינית סינחואה.

2017-01-16_190940

בריאיון עומק שהתפרסם ביום שישי אמר טראמפ בין היתר כי הוא שוקל לסיים את ההסכם ארוך התווך עם סין בסוגיית טאיוואן: "הכל נתון למשא ומתן, כולל עיקרון 'סין האחת'", אמר טראמפ. לבד מהתבטאותו של שר החוץ, קראה ממשלת סין ל"גורמים הרלוונטיים" בממשל ארצות הברית להכיר ברגישות של סוגיית טאיוואן בהצהרה רשמית, בתגובה להערותיו של טראמפ. טראמפ מצדו אמר אז כי מדובר ב"צביעות" שכן "ארצות הברית יכולה למכור לטאיוואן ציוד צבאי מתקדם בשווי שני מיליארד דולרים, אבל לא לענות לטלפון ממנה".

בשבוע שעבר מפגש הסנטור הרפובליקאי טד קרוז עם הנשיאה טסאי אינגוון וקרא לקידום שיתוף הפעולה הכלכלי "בין שתי המדינות שלנו מוכרח להיות סדר עדיפות של ארה"ב. הגישה המוגדלת לשווקים הטאיוואניים תניב רווח לחקלאים הטקסנים, לחוואים ולבעלי העסקים הקטנים גם יחד". קרוז הוסיף "הרפובליקה העממית של סין צריכה להבין שבאמריקה אנחנו מקבלים החלטות על פגישות עם המבקרים כאן בעצמנו. הסינים לא יכולים להטיל וטו בשאלה עם מי אנחנו נפגשים. אנו נוסיף להיפגש עם כל אחד, כולל עם הטאיוואנים, כראות עינינו", הוא ציין.

יצוין ששר ההגנה המיועד בממשל טראמפ, הגנרל ג'יימס מאטיס, הופיע בשבוע שעבר בפני ועדת הסנאט לענייני הכוחות המזוינים לשימוע לפני מינויו. על פי דיווחים הוא אמר כי "הדבר החשוב ביותר הוא שאנחנו מכירים במציאות של ההתמודדות עם פוטין, ואנחנו מזהים שהוא מנסה לפרק את ברית נאט"ו". הוא הטעים כי "הסדר העולמי נמצא תחת המתקפה הגדולה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה מרוסיה, מארגוני טרור וממה שסין עושה בים סין הדרומי".