בתמיכת הרשימה המשותפת אושר בקריאה הראשונה החוק לפיזור הכנסת

מליאת הכנסת אישרה הלילה (בין שני לשלישי) בקריאה ראשונה את הצעת החוק לפיזור הכנסת ה-24. האישור הגיע בתום שעות ארוכות של דיונים, שבסיומם הגיעו הקואליציה והאופוזיציה להסכמה על הפיזור. הצעת החוק עברה בתמיכת 53 חברי כנסת, ובהם חברי הרשימה המשותפת, ללא מתנגדים וללא נמנעים.

בהצעה נקבע כי התאריכים האפשריים לבחירות הם 25 באוקטובר ו-1 בנובמבר, אולם טרם הוחלט באיזה מהמועדים הן יתקיימו. הצדדים סיכמו אמש שהחוק שיאסור על נאשם בפלילים להרכיב ממשלה לא יקודם בכנסת הנוכחית.

ראש הממשלה היוצא, נפתלי בנט וראש הממשלה המיועד יאיר לפיד, אמש, בעת הדיון על הצעת החוק לפיזור הכנסת שעברה בתמיכת 53 חברי כנסת וללא מתנגדים (צילום: הכנסת)

בין ההצעות לפיזור הכנסת שהוגשו אתמול, הצעתו של יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה (חד"ש). בדיון שקדם להצבעה אמר ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) "כשהממשלה נגד העם, העם נגד הממשלה. מעמד העובדים התעורר ויצא למחאה – עובדי חינוך, צוותים רפואיים, נהגי אוטובוסים, שוכרי הדירות ועוד. כולם ברחוב. זהו זמן לשינוי אמיתי – להמתת חסד של הכלכלה הנאו-ליברלית והחלפתה בכלכלה הרואה את הרווחה כמטרה ולא את הרווח; את האדם ולא את האדמה, את הזכויות ולא את זכויות היתר".

שני נושאים ממתינים כעת להכרעה של חברי הכנסת. הראשון הוא מועד הבחירות. על פי ההערכות, בכנסת יש רוב לעמדת הקואליציה והבחירות יתקיימו ב-1 בנובמבר. הסוגייה השנייה שנותרה פתוחה היא "חוק המטרו" האמור להסדיר את התשתית המשפטית לפרויקט הענק שבמסגרתו מתוכננת רכבת תחתית שתחבר בין ערי המרכז במטרה לספק אלטרנטיבה יעילה, אקולוגית ונגישה לשימוש ברכב הפרטי ולפקקי הענק שנגרמים בשל כך. בקואליציה קיוו להעביר את החוק בהסכמה כחלק מ"ניקוי השולחן" כדי לאפשר את התקדמות הפרויקט, אך עד כה מפלגות האופוזיציה הימנית סרבו לכך. יצוין שהרשימה המשותפת הבהירה שתתמוך בחוק המטרו.

אך, מסתמן שכמה הצעות חוק נותרו מחוץ לרשימת ההצעות שהקואליציה והאופוזיציה הסכימו להצביע עליהן במליאה. בין היתר, שתי הצעות חוק של יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת): הצעת החוק לפיקוח אלקטרוני על אדם שהוצא נגדו צו הגנה. לפי הצעת החוק, בית המשפט הנותן צו הגנה יהיה רשאי לקבוע שהפיקוח ייעשה באמצעים אלקטרוניים, אם אותו אדם הפר צו הגנה קודם, הורשע בעבר בעבירות אלימות, או אם בית המשפט סבור כי פיקוח אלקטרוני נדרש בנסיבות המקרה בשל מסוכנותו. הצעת חוק נוספת שלא צפויה לעלות להצבעה במליאת הכנסת היא הצעת חוק להרחבת התיישנות על עבירות מין נגד קטינים, ההצעה מבקשת להאריך את הזמן במהלכו ניתן להגיש תביעה אזרחית, ובכך להקל על נפגעי עבירות מין שהיו קטינים בעת הפגיעה, שנפגעו על ידי בן משפחתם, או שהפגיעה בהם נעשתה תוך ניצול יחסי אמון או יחסי מרות.

 

סרטון – ח"כ כסיף נואם אמש במליאה בעת הדיון על פיזור הכנסת:

https://www.facebook.com/ofercass/videos/990761488257104