בת"א נערך הכנס הראשון של היוזמה "מדינת פלסטין עכשיו" בהשתתפות ישראלים ופלסטינים

בצל איומי הימין הפשיסטי, נערך אמש (ראשון) בתל-אביב הכנס הראשון של היוזמה "מדינת פלסטין עכשיו" בהשתתפות ישראלים ופלסטינים. "מדינת פלסטין עכשיו" היא יוזמה של פעילי שלום למען הקמת מדינת פלסטין עצמאית בגבולות 67 ובירתה מזרח ירושלים. "בכנס נדרוש הכרה אזורית ועולמית במדינת פלסטין כעובדה לאחר מכן משא ומתן ותהליך לביצוע וליישום", נאמר בהזמנה לאירוע.

לדברי המארגנים, "הקמת מדינת פלסטין עצמאית היא זכותם של הפלסטינים ושל הישראלים השואפים לחיים של שלום, צדק ושוויון. זכות זו אינה תלויה ברצונה הטוב של ממשלת ישראל, והיא תנאי מוקדם למשא ומתן אמיתי לשלום, ולא תוצאה סופית שלו. מטרת הכנס היא לקדם את ההכרה וההקמה של מדינה פלסטינית עכשיו", הדגישו פעילי היוזמה. בדיונים שנערכו אתמול השתתפו חברי הכנסת עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) ומוסי רז (מרצ) יחד עם פעילי שלום ובהם דנה מילס (שלום עכשיו), אלי ספרן (פורום ארגוני השלום) ושגריר ישראל לשעבר בדרום אפריקה אלון ליאל (קבוצה העבודה המדינית).

שיחה של פעילי תנועות השלום הישראלים בכנסת "מדינת פלסטין עכשיו" שנערך אמש בתל-אביב (צילום: זו הדרך)

 

הדוברים הדגישו את החשיבות של הקמת מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל "כצורך קיומי" כפי שהגדיר זאת ח"כ כסיף ולא כצורך סימבולי כפי שאמרה דנה מילס. על הבמה, בזמן הסבב השני התקיים דיון ער בין כסיף שטען כי חברותן של מרצ ורע"מ בקואליציה הימנית מכשירה את המהלכים לחיזוק הכיבוש שממשלת בנט נוקטת ואילו רז טען להפך כי חברותה של מרצ ורע"מ בממשלה דווקא מכשירה את הקרקע לשותפות יהודית-ערבית.

לדברי רז "יישובי מסאפר יטא הפלסטינים לא יפונו תושביהם לא יגורשו". כסיף הטיח כי זו שותפות בין "השטיח למי שדורך עליו", בעת שנשמעו קולות מהקהל "מרצ צאו מהממשלה". יצוין שפאטמה סאלם משכונת שייח' ג'ראח שתחת כיבוש ישראלי שמשפחתה נמצאת בסכנת גירוש ביקשה מהקהל סיוע מיידי כדי למנוע את הפינוי מביתה.

זוהר אלון