בשירות אילי הנדל"ן: עיריית ת"א-יפו הוכיחה שאינה פועלת לרווחת התושבים

בישיבה האחרונה של מועצת עיריית ת"א-יפו, כמו גם בהתנהלות השוטפת במהלך החודשים האחרונים, הוכיחה הנהלת עיריית העירייה בראשותו של רון חולדאי שוב ושוב שהיא פועלת נגד האינטרסים של תושבות ותושבי דרום ת"א ויפו.

בישיבת המועצה עלו מחלוקות בשני נושאים מרכזיים. הראשון הוא אישור מכירה של זכויות העירייה בשכונת גבעת עמל ליזמים פרטיים, בעבור 365 מיליון שקל. מכירה זו, ללא הבטחה של זכויות התושבים במקום, תפגע בפועל ביכולת של התושבים להשיג את הפיצוי המגיע להם על הגירוש מהבתים בהם הם חיים שנים רבות.

הצבעה זו היא רק האקורד האחרון (בינתיים) בסאגה ארוכת שנים של התעללות ושל נישול תושבות ותושבי שכונת גבעת עמל מבתיהם בידי העירייה של חולדאי – בשירות הרווחים של כרישי נדל"ן.

פינוי בגבעת עמל, 2020 (צילום: אקטיבסטילס)

 

את האישור התכוון חולדאי להביא להצבעה כבר חודש לפני כן, ב-15 במארס, אך הלחץ הציבורי הרב שכנע אותו שאין לו רוב להצבעה והוא דחה אותה. נגד המכירה הצביעו חברי המועצה שולה קשת ואמיר בדראן (אנחנו העיר) ושלי דביר (רב העיר), שהצביעה נגד שאר חברי סיעתה. חברי המועצה של סיעת מרצ, ובראשם יו"ר הסיעה מיטל להבי, הצביעו בעד המכירה. זאת על אף שבקמפיין הבחירות שלו לראשות העיר ב-2013 הגיע יו"ר המפלגה ניצן הורוביץ לשכונת גבעת עמל והבטיח שמרצ תעמוד לצידם של התושבים.

הנושא השני שעלה להצבעה הוא הבקשה של הנהלת העירייה לאשר הקצאה של בית כנסת שבבעלות העירייה בשכונת עג'מי ל-2 עמותות: "מה יפו פעמי בת ציון – תל אביב", ו"בית הכנסת המתחדש אור ישראל – יפו". עמותות אלה שייכות לגרעין ההתנחלותי ולישיבת ההסדר ביפו. ישיבת ההסדר חוללה סערה ציבורית בחודש האחרון לאחר שראשיה ביקשו לשכור או לרכוש נכסים בעג'מי ולפנות מהם את תושביהם הערבים. יצוין שאנשי הישיבה קשורים לישיבת "עטרת כהנים" של המתנחלים במזרח ירושלים.

כך (ובדרכים אחרות), בעודו מנסה להרחיק את עצמו מהמאורעות ולהשליך את האחריות למשבר ביפו על הממשלה, מגבה חולדאי את עמותות המתנחלים. בעקבות לחץ עלה ביד האופוזיציה בעירייה להביא להורדה של הסעיף מסדר יומה של המועצה, ולפי שעה הוא טרם עלה בשנית.

אבל לא רק בישיבות המועצה ניתן היה לראות בחודש האחרון את מדיניותה של העירייה. לאחרונה עלתה לכותרות פעם נוספת מצוקת הדיור הקשה של תושבי יפו, בעיקר הערבים, אותם מנסה חברת עמידר לגרש מבתיהם. מדובר בבעיה של תושבות ותושבים רבים, שרובם גרים בדירות מעל 50 שנים כדיירים מוגנים. כעת מונעת מהם עמידר באמצעות תעלולים משפטיים כל זכות על בתיהם ומוכרת אותם ליזמי נדל"ן, שיבנו מגדלי ענק. אחת הדיירות הללו היא ראודה אבו ח'אטר, תושבת רחוב עזה בת 57 ואם חד-הורית, שנזרקת לרחוב בידי עמידר.

בעוד המחאה בנושא ממשיכה, בוחר ראש העירייה לא להגיב וגם כאן להטיל את האחריות על המדינה. הנהלת העירייה אף מנסה למנוע מחבר המועצה היפואי, עו"ד אמיר בדראן מלהשתתף בישיבות בנושא.

בנוסף לכך התקיים השבוע דיון בבית המשפט המחוזי בעניינו של שמעון גולן, תושב שכונת אבו-כביר שבדרום ת"א, אותו מבקשת העירייה לגרש ללא פיצוי הולם מהבית בו גרה משפחתו למעלה מיובל שנים. דיון זה גם הוא רק פרק נוסף במסכת התעללות אותה עוברים תושבות ותושבי השכונה מידיה של הנהלת העירייה, למרות מחאות רבות בנושא והצעת חוק שהניח על שולחן הכנסת ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) יחד עם וח"כים נוספים. לעיר ת"א-יפו נדרשת הנהגה אחרת – הנהגה שתשקיע בדרום ת"א וביפו, ותעדיף את האינטרסים של תושבות ותושבי העיר על פני האינטרסים של יזמי נדל"ן.

 

 

סער יהלום