ברית הקומוניסטים האוקראינים נגד הנשיא וולודומיר זלנסקי והפלישה הרוסית

ברית הקומוניסטים האוקראינים הפועלת במחתרת פרסמה לאחרונה הצהרה ארוכה ובמרכזה: התנגדות למלחמה מול רוסיה ולמשטר הנשיא וולודומיר זלנסקי. בהצהרה נכתב כי המלחמה באוקראינה, שהחלה עם פלישת צבא רוסיה בפברואר האחרון, היא התנגשות בין שני כוחות אימפריאליסטיים: מצד אחד ניצבות ארה"ב ונאט"ו ומן הצד השני – המשטר הקפיטליסטי הרוסי. לדברי הקומוניסטים האוקראינים מקור הסכסוך ב"חיסול הסוציאליזם בברית המועצות ובעליית הקפיטליזם" במרחב הפוסט-סובייטי.

 

הבורגנות ופלגיה הפרו-מערביים והפרו-רוסיים

ברית הקומוניסטים תופסת את התפתחות הקפיטליזם האוקראיני כתולדה של שאיפות הבורגנות המקומית. זו חתרה במשך שנים להדק  את  קשריה  הכלכליים  עם בורגנים  מרחבי העולם, מה שהוביל לפיצול בקרבה. חלקה טיפח קשרים עם הבורגנות הרוסית, וחלקה – עם זו המערבית. הפיצול קיבל ביטוי במרחב הפוליטי באוקראינה, ופיצל גם את הציבור עצמו לתומכי רוסיה ולמצדדי המערב. בין השאר, עודדה הבורגנות האוקראינית את הציבור תומך המערב לאמץ אידאולוגיות לאומניות קיצוניות – מגמה שהחלה לצבור תאוצה ב-2004 והפכה לימים מסע אנטי-רוסי חריף.

 

לדברי ברית הקומוניסטים האוקראינים, מי שמשלם את מחיר ההשתלטות הקפיטליסטית והמלחמה הוא מעמד העובדים באוקראינה: "התגבשות הקפיטליזם באוקראינה גרמה הרעה משמעותית במצב העובדים. מאבקי העובדים במדינתנו עדיין לא הצליחו לפרוץ את גבולות הפוליטיקה הבורגנית הצרה", כתבו.

בריונים פשיסטיים משתוללים בקייב, 2019 (צילום: "הומניטה")

 

לפני התפוררותה, זכתה המפלגה הקומוניסטית האוקראינית  שנוסדה ב-1993 בתמיכה רחבה בקרב הציבור. בבחירות 1999, היא השיגה 39 אחוזים מקולות הבוחרים, כלומר כ-10 מיליון תומכים. לצורך השוואה, בבחירות שנערכו ב-2014, זכה מועמד המפלגה הנשיאותית  פטרו  סימוננקו  רק ברבע מיליון קולות (1.5 אחוז מכלל קולות הבוחרים). על פי ברית הקומוניסטים, המשבר במפלגה החל עוד בטרם הוצאה אל מחוץ לחוק לראשונה ב-2019. סדקיה האידאולוגיים הראשונים נחשפו כאשר  החלה לאמץ את עמדות הפלג הפוליטי הבורגני הפרו-רוסי. זאת, על רקע התחזקותו המטאורית של הימין הלאומני באוקראינה.

 

המלחמה והמשבר הקפיטליסטי באוקראינה

הקומוניסטים האוקראינים מדגישים כי העמקת המשבר בין מדינות ברית נאט"ו לבין רוסיה על אדמת ארצם נגרמה כתוצאה מהעמקת המשבר אליו נקלע הקפיטליזם העולמי. לדבריהם: "המעצמות הקפיטליסטיות סבורות כי הפתרון למשבר נמצא בניצול כלכלי של המדינות שבשליטתן. לכן, הן זקוקות לעזרתם של כוחות פאשיסטיים ולאומניים, אותם הן מטפחות ומחמשות. חיזוק כוחות המצדדים במדיניות ניאו-ליברלית ורמיסת איגודי עובדים הם לחם חוקו של האימפריאליזם הפשיסטי".

הקומוניסטים האוקראינים הוסיפו והדגישו כי הרפובליקות שהכריזו על עצמאותן בחבל דונבאס, היו תחילה ביטוי של כוח חברתי שמאלי במזרח אוקראינה, אשר התנגד למשטר הלאומני בקייב. "אולם ההון הרוסי השתלט על חבל הדונבאס, רמס את ההתארגנות השמאלית והקים בו משטר בובות המשרת את מטרות האימפריאליזם הרוסי באוקראינה". הקומוניסטים לא חסכו ביקורת גם ממשטר זלנסקי, הנאמן לבורגנות הפרו-מערבית ולאוליגרכים המקומיים. הברית גינתה בכל תוקף את עמדותיו האנטי-קומוניסטיות והאנטי-דמוקרטיות, כמו גם את המתקפה המרוכזת שהוא מנהל נגד העובדים.

לדברי הקומוניסטים, ניתן היה למנוע את המלחמה, אך זלנסקי לא נקף אצבע לשם כך. הפלישה הרוסית הפכה מסכסוך פנימי באוקראינה למלחמת אזרחים, המבטאת מאבק כוחות אימפריאליסטי בין שתי מעצמות המתחרות זו בזו על אכזריותן. בינתיים משלמים תושבי אוקראינה הן במערב הן במזרח מחיר כבד בדם ובדמים.

עידן סלוצקר

עוד בנושא: https://zoha.org.il/112562