ברזיל: תומכי בולסונרו מצדיעים במועל יד בהפגנות נגד נשיא השמאל הנבחר

חמישה ימים עברו מאז שמנהיג השמאל, לואיס אינסיו "לולה" דה סילבה, ניצח בבחירות את הנשיא היוצא ז'איר בולסונרו ותומכיו של מנהיג הימין הקיצוני במדינה ממשיכים לדרוש הפיכה צבאית. מאות מתומכיו של הנשיא המכהן חסמו כבישים ברחבי המדינה וגרמו להפרעות רבות בהובלות סחורות, כמו מזון ודלק. במקביל, בעצרות תמיכה בנשיא היוצא, מפגינים קראו להפיכה צבאית על מנת להשאירו בשלטון, וחלקם אף הצדיעו במועל יד בדרום המדינה.

מפגינים קוראים להפיכה צבאית נגד לולה ומצדיעים במועל יד בדרום ברזיל (צילום: ורמליאו)

 

בולסונרו הכריז "אני מבין את הכעס, אך צריך לפנות את הכבישים. חסימת הכבישים חוסמת את זכות התנועה ופוגעות בכלכלה, שהיא חלק בסיסי בחוקה של המדינה שלנו". הנשיא היוצא הדגיש כי הוא מעודד את המפגינים למצוא אמצעים אחרים כדי להמשיך להפגין. במקביל, תומכיו קיימו עצרות תמיכה בערים הגדולות במדינה, בהן אנשים הניפו את דגלי ברזיל וקראו קריאות כדי "להציל את המולדת מהקומוניזם".

יחד עם זאת, אתר השבועון הקומוניסטי "ורמליאו" מסר הבוקר (שישי) מספר חסימות הכבישים הולך ופוחת. במקרים רבים המשטרה, התומכת בנשיא היוצא, סירבה להתערב חרף פסיקה של בית המשפט העליון. אך גם נרשמו מקרים בהם נוסעים התעמתו עם תומכי בולסונרו ופירקו את המחסומים. כך קרה עם ה"אולטראס" של קבוצות קורינטיאס ואטלטיקו מיניירו שהבריחו את מפגיני בולבוסנרו בדרכם למשחק חוץ. אוהדי קורינטיאס אף הציגו במשחק כרזות ענקיות בשבחו של לולה. עוד מוסר השבועון שבמשרד העבודה הוגשו בידי ועד עובדים 595 תלונות נגד מעסיקים שאיימו על עובדיהם בפיטורים במידה ולולה ינצח בבחירות.

לולה נבחר לנשיא ביום ראשון האחרון לאחר מרוץ צמוד מול הנביא המכהן וזכה ל-50.89 אחוז מהקולות מול 49.11 אחוז להם זכה בולסנרו. כמי שכיהן פעמיים בעבר כנשיא ברזיל מטעם מפלגת הפועלים הברזילאית, לולה רץ בקמפיין של שמירה על ערכים דמוקרטיים, וקבע כי ניצחונו על בולסונרו הוא "הכרחי לשמירה על הדמוקרטיה".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/116492