ברוב גדול הכנסת קראה לעצור את גירוש ילדי מהגרי העבודה הישראלים

מליאת הכנסת אישרה אמש (רביעי) הצעה לסדר הקוראת לעצור את גירוש ילדי מהגרי העבודה ולהסדיר את מעמדם בישראל. ההצעה הוגשה ע"י חברי הכנסת עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת), מיקי חיימוביץ' (כחוללבן) וניצן הורוביץ (המחנה הדמוקרטי) והתקבלה ברוב של 14 מול אחד. משמעות האישור היא העברתה של ההצעה לדיון מכריע במסגרת הוועדה המסדרת אשר בסמכותה לקבל החלטות בנושא בהיעדר ועדת הפנים. מהגרות עבודה שהן אמהות של ילדים שנולדו בישראל הדגישו ש"המסר הוא ברור: יש להקפיא את מעצרם, כליאתם וגירושם של הילדים עד לדיון מעמיק של ממשלה קבועה, כאשר טובת הילדים והסדרת מעמדם במולדתם ישראל תעמוד בראש מעייניה".

אמהות וילדיהן שבסכנת גירוש, אמש בכנסת, יחד עם חברי הכנסת עופר כסיף ומיקי חיימוביץ' (צילום: זו הדרך)

ח"כ כסיף דיבר במליאה בכאב על העוול שגורמת מדיניות ממשלת הימין לילדים: "מעמד הילדים גרוע שבעתיים משל הוריהם. מיום היוולדם הם ייחשבו בעיני המדינה לזרים, וחיש מהר אף ייהפכו, במירכאות, לבלתי חוקיים ולבלתי רצויים. על חוקי ההגירה אפשר להתווכח, אבל על גירוש ילד שנולד וגדל כאן במשך שנים, יודע רק עברית, נטוע עמוק בקהילה והקהילה אוהבת אותו, איך אפשר להתווכח?". "זאת רדיפה בלתי אנושית", זעק חבר הכנסת הקומוניסטי: "ילד שגדל כאן ולא מכיר מקום אחר, זכאי להישאר כאן בדיוק כמו החברים שלו בבית הספר. לגרש אותו למדינות זרות שלא ראה מעולם זה מעשה מרושע, לא אנושי". בשלב זה פנה כסיף לכיוון יציע האורחים, ואמר: "אני מבקש ממי שלא נמצא פה, וחבל שלא נמצא פה, להסתכל על הילדים החביבים והמקסימים שנמצאים פה, להסתכל להם בעיניים ולהגיד להם: אתם לא רצויים. מביש!". הוא הוסיף "אחת ההצדקות הרווחות לגירוש אומרת שמדובר במהגרי עבודה שנשארו בארץ, ועובדים בה שלא כחוק. גם אם נניח שהדבר נכון ומדויק, האם הילדים צריכים לשלם על חטאי הוריהם?".

ח"כ כסיף אמר "התלמוד, בעקבות המדרש, שואל: אם חטא אדם, בהמה מה פשעה? לאמור: מבחינת התלמוד ברור שאין מענישים אפילו בהמה על חטא אדם. וכאן, מדינת ישראל מענישה ילד על עוון אמו, לכאורה. השאלה העולה כאן, היא האם ילד הוא אדם או שמא רק קניין. המסורת היהודית היא שילד זכאי לזכויות משלו, דהיינו: אדם בפני עצמו. כדברי הנביא יחזקאל: 'מה לכם אתם מושלים את המשל הזה על אדמת ישראל לאמור אבות יאכלו בוסר ושיני בנים תקהינה, חי אני נאום ה' האם יהיה לכם עוד משול המשל הזה בישראל. הן כל הנפשות לי הנה, כנפש האב וכנפש הבן לי הנה' –  בן לא יישא בעוון האב ואב לא יישא בעוון הבן". בתום דבריו עלה כאמור סגן שר הפנים משולם נהרי מש"ס ועדכן כי משרד המשפטים קבע נהלים חדשים בסוגיה הרגישה, בעקבות הביקורת הציבורית, כאשר מעתה ייעצרו קטינים "רק כאשר עולה שאמצעים אחרים להבטחת יציאתם מישראל לא יהיו אפקטיביים".