בקולות הרשימה המשותפת אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את חוק החשמל

מליאת הכנסת אשרה אמש (שני) בקריאה ראשונה ובתמיכת הרשימה המשותפת הצעת חוק החשמל של חבר הכנסת וליד טאהא (רע"מ). ההצעה שאושרה בקריאה ראשונה ברוב של 61 תומכים לעומת 48 מתנגדים לצד נמנע אחד – ח"כ פטין מולא (הליכוד).

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "ביישובים רבים בישראל, ברובם יישובים ערביים, סבלו התושבים שנים מהיעדר תכנון, ומשום כך נבצר מתושבי יישובים אלה להוציא היתרי בנייה ולהתחבר לחשמל, למים או לטלפון. ברוב המקרים אותם תושבים התחברו בסופו של דבר לחשמל, למים או לטלפון באופן לא חוקי".

ליד קווי מתח גבוה אך ללא חשמל – בתים בכפר הערבי-בדואי הלא מוכר ואדי אנ-נעם בנגב (צילום: פורום דו-קיום)

 

הצעת החוק נועדה בראש וראשונה להבטיח שהחיבורים האמורים ייעשו באופן חוקי ובטוח, בין היתר משום שחיבור מבנה לחשמל באופן לא חוקי עלול להיעשות באופן לא בטוח ולסכן במידה רבה את מי שמתגורר באותו מבנה ומי שנמצא בסביבתו. לפי המוצע, חיבור לחשמל ייעשה באופן חוקי ובטוח ובהתאם לדרישות הבטיחות של חברת החשמל.

חברי כנסת מהאופוזיציה הימנית והגזענית התנגדו לחוק. ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) האשים: "מאז קום המדינה ועד היום לא היה מהלך מסוכן למדינת ישראל כמו החוק הזה. הבדואים השתלטו על כל הנגב, על אדמות מדינה, הקימו פחונים והשתלטו על הכל".

גם חברי הרשימה המשותפת התייחסו להצעת החוק. ח"כ אחמד טיבי (תע"ל) אמר: "חשמל הוא מצרך חיוני. אין מצב שבאחת ממדינות אירופה הם מענישים אנשים באמצעות אי חיבור לחשמל, כי אין אישור אכלוס, מה שקרוי טופס 4. רק כאן לפני עשורים הכניסו את התיקון הזה כעונש, והסנקציה הזאת הביאה לתוצאה הפוכה – כל מי שלא התחבר או קנה גנרטור, או התחבר חיבור פיראטי דרך השכנים, לעתים שתי האופציות האלה גורמות לאסונות, אחד בבית צפאפא ואחד בעוספיה, אנשים נהרגו".

ח"כ טיבי הוסיף "אני הבאתי הצעת חוק, הוראת שעה, חוק החשמל, שחיברו אלפי בתים. מה היתה מטרת החוק? לנתק את הקשר בין טופס 4 לבין חוק התכנון והבנייה, שהוא חוק אידיאולוגי מפלה נגד הציבור הערבי. לצערי הרב, החוק שלי נבלם. במקומו הגיע החוק הזה, שמחזיר את הקשר בין טופס 4 לחוק התכנון והבנייה".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) הוסיף: "אני פונה לחברי רע"מ, ואומר להם, שואל אותם: למה הצבעתם נגד חוק החשמל שאנחנו הבאנו? למה פגעתם ב-90% מהאזרחים הערבים הזקוקים, כל כך זקוקים לחיבור בתים לחשמל. אמרתם שאתם תביאו הצעת חוק משלכם. לפני שבוע אמרנו שהצעת החוק שלכם תפתור בעיה של פחות מ-5%. אני עכשיו רוצה לתקן ולומר שההצעה שלכם תפתור לא יותר מ-3% מהבתים שאין להם חשמל".

 

סרטון – דבריו של ח"כ איימן עודה, אמש, בעת הדיון על חוק החשמל:

https://www.facebook.com/AymanOdeh1975/videos/1700943703630046