בצרפת נמשכת מחאת האפודים הצהובים; האיגודים דורשים תוספות שכר בגלל ההתייקרויות

מחאת "האפודים הצהובים" התחדשה אתמול (שבת), זה השבוע החמישי, ורבבות מפגינים מחו בערים בצרפת, בהן הבירה פריז. כך מוסר הבוקר העיתון "הומניטה". כ-8,000 אנשי ביטחון הוצבו בבירה הצרפתית וחלקם התעמתו עם המפגינים וירו לעברם גז מדמיע. 168 מפגינים נעצרו במהלך היום בפריז. באחת התקריות, מפגינות חשופות מהקבוצה הפמיניסטית "פמן" התעמתו עם כוחות הביטחון לאחר שהתקרבו מרחק מטרים ספורים מארמון האליזה.

ממשלת הימין הציבה אתמול ברחבי המדינה מספר שיא של שוטרים ואנשי ביטחון כדי לדכא את המחאה: כ-69 אלף. היא קראה להרגעת הרוחות בעקבות הפיגוע הרצחני בשטרסבורג בו נרצחו שלושה אזרחים, נאומו של הנשיא עמנואל מקרון בו הבטיח ויתורים ואחרי שההפגנות הקודמות הידרדרו לכדי אירועים אלימים. כחלק מהכוננות, המשטרה עצרה 21 בני אדם לקראת תחילת ההפגנות והחנויות בשאנז אליזה נסגרו וחסמו את חלונותיהן. מפגינים רבים התלוננו שהמשטרה הציבה מחסומים רבים בכניסה לבירה ולא אפרשה לאלפי מפגינים להגיע אליה.

2018-12-16_212018

מפגינים בפריז ביום שישי האחרון: דורשים לתוספות שכר כולל קביעת שכר מינימום של 1,800 יורו (כ-7,700 שקל) לחודש (צילום: הומניטה)

משתתפי ההפגנות נחושים להמשיך למחות למרות הצעדים שעליהם הכריז מקרון להעלאת שכר המינימום ולבצע קיצוצי מיסים למשכורות ולפנסיות. "אנחנו צריכים להרחיב את התנועה יותר מתמיד ואנחנו צריכים כמה שיותר של אפודים צהובים כדי למחות. אנחנו עומדים מאחורי הקורבנות בשטרסבורג ויחד עם זאת נחושים להמשיך", כתבה אחת הפעילות בפייסבוק.

כמו כן, ביום שישי רבבות הפגינו ברחבי צרפת במסגרת יום מחאה נגד ההתייקרויות ואובדן כושר הקנייה של השכר. ההפגנות נערכו בערים הגדולים ביוזמת הקונפדרציה הכללית של האיגודים המקצועיים (ה(CGT. הדוברים בהפגנות קראו ל"שילוב מאבקים" בין האיגודים המקצועיים לאפודים הצהובים ולתוספות שכר כולל קביעת שכר מינימום של 1,800 יורו (כ-7,700 שקל) לחודש.

יצוין ששביתה כללית הוכרזה ביום שישי גם ברחבי בלגיה בגלל יוקר המחייה ואובדן כוח הקנייה של שכר העובדים. השביתה כללה מגזרים רבים ממשטרת בלגיה, דרך מפעלי התעשייה הגדולים ועל סוכני המכס. היא נערכה במחאה על המדיניות הכלכלית והחברתית הניאוליברלית של ממשלת בלגיה, ובין היתר שיתקה את הפעילות האווירית בשדות התעופה במדינה.