בצרפת איקאה ריגלה אחר עובדיה: במשפט התביעה דורשת עונשי מאסר

התביעה בצרפת תדרוש עונשי מאסר בפועל נגד מנהלי השלוחה המקומית של ענקית המסחר השבדית "איקאה". זאת, במסגרת המשפט שנפתח בחודש שעבר בעיר ורסאי בו מואשמים בכירי החברה בניהול מערכת מפותחת לריגול אחר העובדים והמועמדים לעבודה. המערכת כללה הפעלת חוקרים פרטיים וקציני משטרה כדי לסכל התארגנות עובדים ולעקוב אחד נטיותיהם הפוליטיות. כך דיווח העיתון הקומוניסטי הצרפתי "הומניטה" היוצא לאור בפריס.

המשפט עוסק בהתנהלות החברה בשנים 2012-2009, אך ההערכה היא כי הריגול אחר העובדים החל כעשור קודם לכן. לפי העדויות, ב-2002 הותקנו מערכות הריגול הראשונות.

לפי התובעים, המנהלים בחברה יצרו בכל אזורי פעילותה ובכל הסניפים מערכת ריגול שכללה איסוף מידע על חייהם האישיים של מאות עובדים ומועמדים לעבודה. הפרטים שנאספו כללו גם מידע חסוי מתיקים פליליים ואף רפואיים.

מאז התפוצצות הפרשה פיטרה החברה ארבעה מנהלים בכירים. אך איקאה צרפת עצמה, המעסיקה יותר מ-10 אלפים עובדים ב-36 סניפים ברחבי המדינה, עלולה להיקנס בסכום של עד 3.75 מיליון יורו. האישומים נגדה כוללים איסוף לא חוקי של מידע אישי, קבלת מידע שנאסף באופן לא חוקי והפרת סודיות מקצועית. העונש על חלק מהאישומים האלה הוא עד 10 שנות מאסר.

בין 15 הנאשמים: מנהלי חנויות לשעבר, המנכ"ל לשעבר סטפן ואנוורבקה ומחליפו ז'אן-לואי ביילו, וכן ארבעה קציני משטרה המואשמים בהעברת המידע החסוי.

התובעים טוענים כי ייתכן שזרם המידע אף עבד לשני הכיוונים: כאשר רצתה הנהלת החברה לפטר עובד, היא מסרה דיווח על אותו עובד למשטרה "כדי להיפטר מאותו אדם באמצעות הליך משפטי מחוץ לחברה". לפי ההערכות, השלוחה הצרפתית של "איקאה" מניבה לבעליה רווחים של כ-3 מיליארד יורו לשנה.

יוסי אבו