בצלם: ילד פלסטיני בן 12 הוכה, נחקר באלימות ונעצר ל-16 ימים

מתחקיר שפרסם בצלם עולה כי ילד פלסטיני בן 12, סנד מוקבל מבית אומר בשטחים הפלסטינים הכבושים, הוכה, נחקר באלימות ונכלא ל-16 ימי מאסר. ב-30 במאי האחרון בסביבות 3:00 לפנות בוקר, נכנסו כעשרה חיילים לבית משפחת מוקבל שבבית אומר, מצפון לעיר חברון. הכוחות העירו את בני המשפחה וערכו חיפוש אלים בבית. לאחר מכן, הם מסרו להורים זימון לחקירה של בנם סנד, בן ה-12, שבאותו לילה לן אצל בני דודיו במחנה הפליטים אל-ערוב ודרשו שהוא יגיע לחקירה בתוך כמה שעות. לאחר מכן, עזבו החיילים את הבית.

סנד מוקבל עם אביו מוחמד במכולת המשפחתית. צילום: בצלם

 

בסביבות 8.30 בבוקר הגיעו מוחמד מוקבל, בנו סנד וגיסו עבד אל-חאפז אבו שמעה לתחנת משטרת עציון, שם נחקרו האב ובנו בנפרד. סנד נחקר כשהוא לבדו, ללא מבוגר מטעמו לצידו, ומבלי שניתנה לו אפילו אפשרות להתייעץ עם עורך דין . בשלב מסוים הוא ראה את אביו בחצר כשהוא מעולף. הוא ניסה לגשת אליו, ואז היכה אותו אחד השוטרים.

משם נלקח סנד למתקן כליאה, שם הוחזק עד למחרת בבוקר בתא קטן וחשוך, עם מזרון ספוג מים שטפטפו מהתקרה, ללא מזון או שתייה וללא אפשרות להתקלח ולהחליף בגדים. בבוקר, לאחר לילה בלי שינה, הוא הועלה על ג'יפ צבאי ולאחר כמה שעות הורד בכלא מגידו (שבסמוך לצומת מגידו בתוך מדינת ישראל), שם אכל לראשונה מאז נעצר. במהלך שהותו במגידו, הוכה סנד על ידי סוהרים, ששברו את אפו.

בימים שלאחר מכן נערכו שישה דיונים בבית המשפט בעניינו, בהם השתתף סנד באמצעות זום. בסופו של דבר אישר בית המשפט את עסקת הטיעון שנערכה בין הצדדים, לפיה נגזרו עליו 31 ימי מעצר וקנס כספי בסך 2,000 שקל. עם זאת, הוא סנד שוחרר לאחר 16 יום שחרור מינהלי.

עם שחרורו, נלקח סנד למחסום ג'למה שם ננטש, לבדו, מבלי שאיש מהרשויות טרח להודיע על כך להוריו. הוא נאלץ לפנות לצעירים זרים שעמדו במקום ואלה עזרו לו ליצור קשר עם אביו ולהגיע לאזור רמאללה, שם המתין לו אביו ולקח אותו הביתה.

לדברי בצלם "המקרה של סנד חריג רק בשל גילו הצעיר. אולם הוא אינו חריג בנוגע לנערים בכלל ברחבי הגדה – הנתונים לשגרת חיים האלימה שכופה עליהם הכיבוש. מדי שנה עוצרת ישראל מאות קטינים פלסטינים, תוך הפרה שיטתית ומערכתית של זכויותיהם – החל ממעצרם, דרך החקירה ועד ההליך המתקיים בבית המשפט הצבאי לנוער. ישראל מתהדרת אמנם בחוקים ונהלים שנועדו לכאורה לשמור על זכויות הקטינים – אך מדובר בלא יותר ממראית עין, שרק נועדה להעניק לגיטימציה לפגיעות הקשות בקטינים".

 

עוד בנושא:

https://www.btselem.org/hebrew/routine_founded_on_violence/20210715_12_year_old_boy_abused_in_detention_and_and_abandoned_at_a_checkpoint