בפריז נוסד המוזיאון הפלסטיני לאמנות מודרנית בת זמננו

הכל התחיל לפני כעשור בבירת צרפת. קולקטיב של אמנים התאסף ביוזמת האמן הקומוניסטי ארנסט פיניון, מייסד האיגוד הארצי של האמנים הפלסטיים בקונפדרציה הכללית של העובדים ((CGT, כדי לקדם את הרעיון להקמת מוזיאון לאמנות מודרנית ולאמנות בת זמננו בפלסטין.

ז'אק לאנג ואליאס סבנר חותמים על ההסכם לשיתוף פעולה לקראת הקמת המוזיאון הפלסטיני, פריז 2015 (צילום: מכון העולם הערבי)

הקולקטיב הבהיר, כי "לא מדובר במוזיאון פלסטיני, אלא במוזיאון עבור פלסטין", קרי: הוא פתוח לאמנים מכל העולם ומכל הדתות. במשך השנים, בעזרת שר התרבות והחינוך הצרפתי לשעבר ז'אק לאנג, מנהל מכון העולם הערבי שבבירת צרפת, נאספו קרוב ל-400 יצירות. את כולן תרמו האמנים, ביניהם ישראלים ובהם ידועישם שיצירותיהם נמכרות במאות אלפי יורו. יצירות המוזיאון, המגדיר את עצמו "נייד ובגלות", מוצגות מדי שנה באולמות מכון העולם הערבי. השנה, בגלל משבר הקורונה, התערוכה מקוונת.

מטרת המייסדים היא להקים את המוזיאון במזרח ירושלים, כאשר זו תהפוך בירת המדינה הפלסטינית העצמאית. לשם כך נאספות יצירות וגם מגייסים משאבים. המשורר, המסאי וההיסטוריון אליאס סנבר (יליד חיפה, 1947), ראש המכון ללימודים פלסטיניים ושגריר פלסטין בארגון התרבות, החינוך והמדע של האו"ם – אונסק"ו, סבור כי "המוזיאון הוא פוליטי, כפי שכל המוזיאונים בעולם הם פוליטיים. אבל מעבר לפוליטיקה, זה מוזיאון האמנות של בני אדם הסולידריים עם עם הנאבק בכיבוש". הקולקטיב ממשיך לאסוף יצירות ולגייס כספים, אבל חבריו נערכים לשדרג את פעילותו. הם עומדים לפרסם קול קורא לאדריכלים לתכנון המוזיאון. בהתנדבות, כמובן.

ג' אזולאי, פריז

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב