בעת שציפיתם בביקור הנשיא ביידן בטלוויזיה: מחירי הלחם עלו עד 36%

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, הודיעה אמש (רביעי) שמחיר מוצרי הלחם המפוקח צפוי לעלות החל מראשון הקרוב ב-20%, עקב החלטתה המסתמנת של ועדת המחירים להמליץ על העלאת המחירים. הסיבה לעלייה היא עלייה בתשומות הייצור. לדברי השרה, "הפיקוח הממשלתי על מוצרי הלחם יימשך, והמשרד יפעל להורדת מחירים כאשר עלויות התשומות ירדו".

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי: "אם אין לחם תאכלו דבש", שמחירו כ-100 שקל לקילו (צילום: דף הפייסבוק של ברביבאי)

 

שבעה מוצרי לחם נמצאים תחת פיקוח ממשלתי, ומחירם המירבי נקבע על ידי ועדה המשותפת למשרדי האוצר והכלכלה. בין המוצרים המפוקחים: לחם אחיד כהה ולחם לבן, שמחירם לכיכר 750 גרם עומד כיום על 5.12 שקלים; חלה, שמחיר כיכר 500 גרם עומד על 5.17 שקלים; לחם אחיד כהה פרוס וארוז שמחירו לצרכן עומד על 7.11 שקלים ולחם לבן פרוס וארוז שמחירו עומד על 6.1 שקל. על פי המחירים החדשים החלה תתייקר ב-26% למחיר של 6.26 שקל ליחידה והמחיר של  הלחם הלבן יעלה מ-5.12 שקל ל-6.97 שקל, זינוק של לא פחות מ-36% במחיר, גם מחיר הלחם האחיד זינק בשיעור דומה.

בעת שמשרד האוצר מוסר על "עודפי תקציב" ללא תקדים, ממשלת לפיד-בנט מוסיפה לאשר העלאות מחירים. לפני יומיים הודיעה רשות החשמל כי מחיר החשמל יעלה בחודש הבא ב-9.6%. ההערכות הן שהזינוק בחשמל יביא איתו בחודש ינואר התייקרות של כמה אחוזים בתעריף המים, בשל העובדה שחברת מקורות, מתקני ההתפלה ותאגידי המים, הם צרכני חשמל כבדים.

לא רק מחירי, הלחם, החשמל והדיור בעלייה (מעל 15% בשנה האחרונה), אלא גם אלה של מוצרי המזון. לפי בדיקה שערכה המועצה הישראלית לצרכנות (מאי 2022), עלו מחירי מוצרי המזון ב-6% לעומת הממוצע אשתקד. בדיקת המועצה חשפה כי מחיר מוצרי השמן הצמחי (תירס, סויה וקנולה) זינק ב-28% מתחילת השנה. עוד נחשף כי מחיר האורז עלה ב-14%, מחירי הירקות ב-7% ומחירי הפסטה ב-10%.

בנוסף, נרשמה עלייה מדאיגה של 2% במחירי המזון מאז תחילת חודש מאי השנה. תוך חודשיים עלו מחירי הרטבים לבישול ב-7%, מוצרי הקמח והסולת ב-9% ומוצרי הסלטים הארוזים ב-3%. המועצה הישראלית לצרכנות נוהגת לערוך בדיקות השוואתיות תכופות, בהן היא בוחנת את התנהגות מחירי המוצרים בישראל. הבדיקה החודשית בוחנת את עלותם המשתנה של 770 המוצרים הנמכרים ביותר בשוק. הבדיקה מביאה בחשבון נתונים מ-56 רשתות מזון שונות. חשוב לציין כי הבדיקה מתייחסת למחיר הזול ביותר שמציעה הרשת, ללא מבצעי אשראי.

מחיר הביצים המפוקח עלה בסוף השבוע שעבר ביותר מ-6%. נכון לעכשיו, מחיר אריזה בת 12 ביצים הגיע ל-13 שקלים. זאת, בעקבות ההסכמות אליהן הגיעו שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר מול נציגי ענף ההטלה. כמו כן, המאפיות הגדולות ברמן ואנג'ל הודיעו לרשתות כי מחירי סוגי הלחם המיוחד צפויים לעלות.