בעקבות תוצאות הבחירות וערב ה-1 במאי: דרוש מחנה סוציאליסטי גדול

השבוע יחול האחד במאי – יום המאבק הבינלאומי למען זכויות העובדים ולמען סולידריות מעמדית וחברה צודקת, שוויונית ושוחרת שלום. השנה נציין את האחד במאי בעת ששלושה תהליכים חשובים מתרחשים בחברה בישראל ונמצאים על סדר היום הפוליטי.

התהליך האחד הוא העמקת הפערים החברתיים והכלכליים בחברה הישראלית, והעלייה ברמות אי-השוויון בשוק העבודה בפרט, ובחברה בכלל. נגיף הקורונה החריף את הפערים הקיימים, והאבטלה של מאות אלפים שאיבדו את מקור פרנסתם מוסיפה שמן למדורת התסיסה החברתית. על רקע זה עדים אנו למאבקים של קבוצות שונות באוכלוסייה, בהם אנשים עם מוגבלות ואזרחים קשישים, המבקשים לשים סוף לאפליה ולקיפוח.

התהליך השני הוא התגברות הגזענות, ההסתה ושנאת הזר והשונה בחברה הישראלית. היחסים בין יהודים לבין ערבים ובין דתיים לבין חילונים מדרדרים, ואנו בעיצומו של גל הסתה מתוכנן נגד מיעוטים, שנועד לחזק את כוחו של השלטון באמצעות מדיניות של הפרד ומשול.

התהליך השלישי הוא משבר אמון של אזרחים רבים כלפי השלטון. אי-אמון זה בא לידי ביטוי בתחומים רבים, וגורמיו העיקריים הם התפשטות השחיתות והפשיעה וחוסר הביטחון הכלכלי והאישי. מעבר לכך, חוגים גדלים בציבור מתחילים להטיל ספק בשיח הפוליטי והביטחוניסטי של שלטון הימין: בין אם בנושא הכיבוש, בשאלת "האיום האיראני" ואף בנושא משבר האקלים הגלובאלי.

כדי להתמודד בהצלחה עם תהליכים אלה ולרתום אותם לטובת שינוי פוליטי, עלינו לקדם ערכים סוציאליסטיים, מעמדיים וקולקטיביים, שיציבו חלופה לערכים הקפיטליסטיים, הניאו-ליברליים והאינדיווידואליסטיים.

רק סולידריות אמיתית בין קבוצות שונות באוכלוסייה ובקרב כלל העובדים והעובדות תוכל לקדם את החברה שלנו ולהפוך אותה לשוויונית יותר ולצודקת יותר. על-כן,  חיוני לבנות כבר עכשיו מחנה סוציאליסטי גדול, "מלא-מלא", שיעסוק בכל השאלות הפוליטיות, החברתיות והכלכליות בראייה הוליסטית סוציאליסטית שמאלית.

תוצאות הבחירות הרביעות הוכיחו שהפרדת השאלות אלה מאלה אינה מובילה לפתרון אף לא אחת מהן. ההמצאה בדבר "ימין מדיני ושמאל חברתי", או בדבר "ימין חברתי ושמאל מדיני" היא ניסיון מלאכותיי הפוגע בשמאל ומשרת את האינטרסים של הימין. הדוגמא של מנסור עבאס (רע"מ) והתנועה האסלאמית היא הוכחה נוספת כך.

את המודל הנכון יכול לספק לנו הניסיון ההיסטורי של השמאל באמריקה הלטינית, שהשכיל לגבש תנועות המונים סוציאליסטיות ודמוקרטיות שבכוחן לכבוש את השלטון. עלינו לאמץ את הדוגמא ולחתור להקמת שמאל סוציאליסטי גדול.

יחי האחד במאי!

סוהיל דיאב