בעקבות שביתת הנשים: שגריר פולין בישראל פיטר שני עובדים שלקחו חלק בהפגנה

שגריר פולין בישראל, מארק מאגירובסקי, פיטר שניים מעובדי השגרירות לאחר שהשתתפו בהפגנת מחאה נגד הממשלה הפולנית הקלריקליתימנית במסגרת המאבק ההמוני הנערך בחרבי פולין נגד החוקים הנוקשים נגד הפלות. בשבועיים האחרונים הפגינו עשרות אלפי נשים בצעדות מחאה ברחבי פולין במסגרת השביתה הלאומית שהוכרזה בשל חוקי ההפלות. ביום שישי בבירה ורשה לקחו חלק במחאה כ-50 אלף מפגינות ומפגינים. המחאה החלה בעקבות פסיקת בית המשפט העליון במדינה, לפיה ביצוע הפלות גם במקרה של מומים בעובר איננו חוקתי.

בהפגנה שהתקיימה בשבוע שעבר מול שגרירות פולין בתל אביב בהשתתפות עשרות, ובהם שני עובדים במכון הפולני, גוף שנמצא במעמד דיפלומטי ותפקידו להפיץ את התרבות הפולנית בישראל. שני העובדים, הניפו שלטים נגד מפלגת השלטון השמרנית. מאגירובסקי החליט לפטר את השניים בשל מחאתם נגד הממשלה וזימן אותם לשימוע שסוקר בהבלטה בכלי התקשורת הפולניים וברשתות החברתיות. המפגינים מול השגרירות בתלאביב נשאו שלטים בהם נכתב אחת הסיסמאות הבולטות שמלוות את המחאה הנרחבת בפולין והמופנית נגד הממשלה הימנית: "לכו להזדיין". בשלטים אחרים שהונפו מול השגרירות נכתב בפולנית "הלוואי שיכולתי להפיל את הממשלה שלי", "הגוף שלי — שייך לי".

ההפגנה במרכז בירת פולין ביום שישי האחרון (צילום: שביתת הנשים)

זה השבוע השני שנשים מוחות ברחבי המדינה, תחת הכותרת "שביתת נשים", נגד המדיניות הריאקציונית של ממשלת ורשה. ביום רביעי שעבר עשרות אלפי נשים השתתפו בצעדות מחאה בערים ברחבי פולין, במסגרת שביתה לאומית עליה הכריזו מנהיגות המחאה נגד החוקים החדשים והנוקשים נגד הפלות. המחאה החלה בשבוע שעבר בעקבות פסיקת בית המשפט העליון במדינה, לפיה ביצוע הפלות גם במקרה של מומים בעובר אינו חוקתי.

במסגרת השביתה עזבו ביום רביעי רבבות נשים וגברים את משרדיהם בשעות הצהריים בעשרות ערים, בהן פוזנן, קטוביץ', גדנסק, לודז', ורשה וּורוצלב. גם בערים קטנות יותר, בהן שיעור התמיכה במפלגת השלטון השמרנית "חוק וצדק" גבוה יחסית, השתתפו בשביתה, בהן סמיאטיץ' שבמזרח המדינה. חקלאים אף חסמו כבישים וצמתים ברחבי פולין בתמיכה עם השביתה.

יצוין עוד לפני פסיקת העליון הנוכחית, חוקי ההפלות בפולין נחשבו לנוקשים ביותר באירופהעם כניסתה של הפסיקה לתוקף ניתן יהיה לבצע הפלות בפולין רק במקרה של אונס, גילוי עריות או אם נשקפת סכנה לבריאות האם ולחייה. לא ניתן לערער על הפסיקה.