בעקבות רצח שלוש נשים תוך שבוע: דיון מיוחד בוועדה לקידום מעמד האישה

הוועדה לקידום מעמד האישה קיימה אתמול (שלישי) דיון מיוחד בעקבות רצח שלוש נשים תוך שבוע. יו"ר הוועדה, עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת), אמרה בפתח הדיון: "עצוב לי שהן לא דיווחו לרווחה או למשטרה על סכנה או אלימות". "ג'והרה חניפס בת ה-28, סמר כלאסני בת ה-50 וספיר נחום בת ה-25 נרצחו בשבוע האחרון ולצערי הרב עשר נשים נרצחו מתחילת השנה והיו גם ניסיונות רצח נוספים. סברה אלרפאיעה בת ה-17 נעדרת מאז מאי ואין כוחות משטרה שמחפשים אחריה. הייתי רוצה לראות את אותו מבצע נרחב כמו של במקרה הטרגי של ספיר", הוסיפה תומא-סלימאן.

ג'והרה חניפס, בת 28, משפרעם שנהרגה מפיצוץ שנגרם מהצמדת מטען חבלה לרכבה (צילום: אל-אתיחאד)

עוד הדגישה "אני לא יכולה להתעלם מזה ששר המשפטים הודיע שהוא דוחה את ההצבעה על ההצטרפות לאמנת איסטנבול. כאשר יש שרות שמתנגדות ובגלל זה דוחים את החתימה – זאת הצהרה. לכן, בשבוע קשה כזה, אני פונה לשר המשפטים להעלות את הנושא הזה שוב, ופונה לשרות: תלמדו את החומר יותר טוב. הגיע הזמן שהשרות והשרים ייקחו אחריות".

לדברי תומא-סלימאן "בשלוש המקרים האחרונים, היה רקע של אלימות. נרצה לדעת עד כמה היו התראות כאלו שהגיעו לידיעת המשטרה ועד כמה היה ידוע מצבן של הנרצחות בלשכות הרווחה. שלוש לשכות הרווחה שהעניין קשור אליהן החליטו לא להגיע לדיון. זהו בדיוק היחס כנראה כאשר נשים רוצות לשים על סדר היום את הנושא של סכנת חיים. אף אחת מאיתנו לא מרגישה מוגנת. ברגע שאין פענוח של מקרה הרצח, ברגע שלא מכניסים את הרוצחים לכלא, יש מסר ברור – שכל מי שרוצה יכול לעשות את זה ויש לו 70% אופציה שהוא לא ייתפס. זה המצב ברצח של נשים ערביות".

לדברי סאיד תלי, מפקח ארצי במשרד הרווחה: "ספיר הייתה מוכרת כנערה וטופלה במסגרות דרך הרווחה ואחר כך גם הילדים שלה. לא נעשתה התערבות סביב אלימות במשפחה. יש מקרים שהרווחה מעורבת אבל זה כבר מעבר לטיפול – זו ענישה והתרעה דרך המשטרה". רפ"ק דנה בן צבי הוסיפה: "בשלושת המקרים לא היו תלונות קודמות ולא היו פניות למשטרה בנושא אלימות".

יו"ר ארגון משפחות נרצחים ונרצחות, לרה צינמן, העידה: "איבדתי את ביתי גנית ב-1996 והלכתי לנחם את משפחתה של ג'והרה. אין לתאר במילים את הכאב וההזדהות עם כאב של משפחות שנהרסו בבת אחת. המדינה לא מקדמת את מה שנחקק כבר לפני כמעט עשור".
ד"ר אורנה מגר, יועצת למעמד האישה במרכז השלטון המקומי, סיפרה "אני חוזרת מביקור אצל בדיעה חניפס. לשמוע אותה אומרת 'אולי בגלל שפעלתי ביחד עם בתי כנגד אלימות, אולי בגלל זה התנקמו בנו'.אנחנו חייבות לראות איך אנחנו מקדמים עבודה בין משרדית כדי להסתכל על הנושא הזה בכל ההיבטים ולהתחיל עם מערכת החינוך. אנחנו רוצות מעשים, אנחנו רוצות תקציבים".

מאריה זהראן, נשים נגד אלימות, הוסיפה: "שש מתוך 10 הנשים הנרצחות הן נשים ערביות. אני רואה נשים בגיל שלי נרצחות כל יום. אני רוצה לשמוע תכניות אמיתיות, שלא נראה נרצחות ערביות נוספות עוד השנה". ח"כ עפר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) השתתף בדיון והצהיר: "צריך להכריז על זה כטרור מגדרי. יש ביטוי שנקרא פמיסייד, ברצח, שהבסיס שלו הוא שליטה ספציפית מגדרית ומינית. זה פשוט מביש שיש נסיגה מהחתימה על האמנה. זה דבר שהוא בלתי נסבל. אני פונה לכל הרשויות – רווחה, משטרה וכל מי שקשור לזה. אנחנו חייבים לעשות הכל כדי שהמניעה תהיה אפשרית. יש כלים והם צריכים להיות בעיקר בתחום הרווחה".

יו"ר הוועדה סיכמה את הדיון: "עצוב לי ששלוש הנרצחות לא דיווחו לרווחה או למשטרה על ההרגשה שהן נמצאות בסכנה או חוות אלימות. השכנים של סמר דיברו על זה שהם יודעים שהייתה אלימות. ספיר הייתה מטופלת ברווחה, ובכל זאת היא לא סיפרה על הרגשה שהיא בסכנת חיים. למה הנשים האלו לא ראו במוסדות כתובת? למה הן לא הגיעו, לא סיפרו ולא התלוננו? מקומם אותי לשמוע שבחברה ידעו שיש אלימות ואף אחד לא דיבר על זה ואולי לא עודד אותן להשמיע את צעקתן. הורג אותי שלאחר שנים כל כך רבות של מאבק, יש נשים שעדיין מתביישות ולכודות במערכת יחסים כל כך אלימה והן לא מרגישות בנוח לצאת ולהגיד את זה. אני מאוד מקווה שנספיק להעביר את האמנה כדי שלא נאבד את הכל ונתחיל מחדש".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/113022