בעקבות קרע עם האוצר תימשך השבתת מעונות; דיון בוועדה לקידום מעמד האשה של הכנסת  

פגישת ארגוני הנשים, המטפלות והגננות השובתות עם משרדי האוצר והכלכלה, הבוקר (שני), הסתיימה ללא תוצאות. "נציגי האוצר דחו את כל ההצעות לסיום השביתה וסירבו להיכנס למו"מ עם המטפלות", מסרו מארגני ההשבתה. "בלב כבד ובידיים נקיות אנחנו נאלצים להמשיך את השביתה ואת המחאה. אנחנו פונים לשר האוצר וראש הממשלה להתערב במשבר. אנחנו נגיע בכל שעה ולכל מקום בכדי לנהל מו"מ שיביא לסיום השביתה".

​במקביל, קיימה הוועדה לקידום מעמד האישה, דיון מיוחד אודות תנאי שכר והעסקת מטפלות-מחנכות במעונות היום. יצוין שאתמול הפגינו במרכז תל-אביב אלפי מטפלות ביום הראשון להשבתה.

אלפי מטפלות מפגינות, אתמול, בכיכר רבין בתל-אביב ביומה הראשון של השבתת המעונות (צילום: נעמת)

 

יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) אמרה בפתח הדיון: "החלטתי לקיים את הדיון לאחר שכולנו חווים בימים האחרונים את השביתה. השביתה הזאת מגיעה בתקופה רגישה שבה היה צריך לנצל את העובדה שהממשלה הנוכחית החליטה להעביר את נושא חינוך הגיל הרך למשרד החינוך וזה דבר מבורך. חינוך לגיל הרך זה לא 4 קירות או שמרטפייה. מדובר בחינוך ולכן באותה ההזדמנות שהעבירו את האחריות למשרד החינוך הוחלט שהאחריות תחול רק משנה הבאה וזה השאיר אותנו במצב שלא ברור על מי האחריות הפדגוגית. זה השאיר מקום לבריחה ממתן תשובות למערכת הארגונים שמפעילות את המסגרות והמטפלות המחנכות ממשיכות לסבול".

לדברי ח"כ גבי לסקי (מרצ): "מי שמפקיר את המטפלות מפקיר בעצם את הילדים. אם לא ניתן להן שכר כבוד ותנאים בזכות אז זאת גם פגיעה בילדים שלנו ולא ניתן להפקרות להימשך. צריך להשוות את תנאי השכר ומגיע להן לקבל כמעט יותר מכל מקצוע אחר במדינה. יש מטפלות עצמאיות ועל אף שהן מפוקחות צריך לדאוג להן לחופשות ותנאים סוציאליים מלאים גם בחברה החרדית, הערבית והכללית. אני קוראת לשרים להסכים לתוכנית רב שנתית שכולל תקנון על תקינה לכמות ילדים ושתהיה גם תוכנית תקציבית שתתן מענה לכל החוסרים בדגש על הפריפריה". כל כך הוסיף ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) "אני מביע תמיכה של 1000 אחוז במחנכות לגיל הרך ומביע תמיכה בשביתה. זה לא מאבק מגזרי אבל זה מאבק צודק כאשר האינטרס של הנאבקים הוא כלל ארצי – המחנכות נאבקות על הילדים, ההורים והחברה כולה וצריך להיות אוויל כדי לא להבין זאת. אעשה כל שביכולתי שהמאבק יצליח".

לדברי מנכ"לית עמותת יבנוע, עולא פחראלדין, המפעילה מעונות יום בחברה הערבית: "אצלנו משלמים לפעמים פחות משכר מינימום. לא קובעים את הדרגה שקבעה המדינה והמקסימום שאפשר לשלם זה 1500 שקל. יש עלויות של בנייה ושכירויות והעול כבד. יש תחרות על כל משרת מטפלת ולכן המפעיל יכול לתת איזה שכר שהוא רוצה בשל התחרות הרבה על כל משרה. נעמ"ת הפעילה כמה מעונות בחברה הערבית ויצאה משם בגלל חוסר היכולת של ההורים לשלם את השכר".

חגי פורגס, מנהל תחום בכיר תכנון והקמה מאגף מעונות במשרד הכלכלה, מסר לחברות הוועדה: "הטענות שהושמעו בדיונים הן חשובות ולא מקלים בהן ראש. שרת הכלכלה נפגשה לפני למעלה מחודש עם הארגונים. הארגונים שלחו דרישות ואנו באים לקדם מהלכים. משרד האוצר בדיון עם שרת הכלכלה ואני מקווה שימצא פתרון לסיטואציה הזאת". ח"כ תומא- סלימאן העירה: "לא חל שום שינוי בתקציב הקיים לנושא הזה ולכן להבנתי לא מתוכננת שום תוספת בסל התשומות. מקבלים החלטה להעביר ולא מתכוננים למעבר. זה לא נתפס.  העברתם ממשרד העבודה והרווחה ואחר כך לכלכלה ואחר כך לחינוך. למה צריך לטרטר את המערכת והמשפחות בשביל כל המעבר?".

לדברי אביעד שוורץ, רפרנט תעסוקה באגף תקציבים במשרד האוצר, "ברגע שנעשה את החלוקה והמעבר בין המשרדים נעביר את התקציבים הרלוונטיים ושרת החינוך קיבלה עוד 200 מיליון שקל לטובת המעבר הזה. להתחיל תהליך במשרד שעוד רגע מעביר את האחריות…", יו"ר הוועדה אמרה: "בואו לא נשלה את עצמנו. האם יש החלטה פוליטית שמזיזים או בודקים או שסגרתם תקציב וזהו?" שוורץ השיב: "להכניס שינויים בשנת הלימודים זה בעייתי. הסבסוד יכול להישלל אולי בשל הדרישה ששני בני הזוג עובדים. יש מחיר שהמדינה קובעת כמה מי שמקבל את המוצר ישלם עבורו. השינוי ייכנס מה-2 לנובמבר הדרישה לעבודת שני הורים".

הטונים בדיון עלו כאשר נציג האוצר לא סיפק תשובות בקשר לשביתה. ח"כ תומא-סלימאן לנציג האוצר: "אתה לא נותן לי תשובות מה עמדתכם? וזה השיב: "אנו מנסים לעשות שיח לא עם כותרות כדי להבין מה הפערים ולנסות להבין האם הם קיימים". היו"ר נזפה: "מה אתם מרכז סיוע? לא מגיעים לדיוני וועדה בלי תשובות. המאבק הזה לא יעבור ככה. הוא מקבל תמיכה בבית הזה וגם ברחוב. אם קיבלתם החלטה היסטורית להיות אחראים על החינוך שלך הילדים מגיל לידה אז תתכוננו לפתוח את הכיס. כמו שמצאתם כסף לדברים אחרים. ולא בגלל שיש שם נשים אחראיות שאומרות שהן רוצות להיות שותפות. זה מאבק של כלל ההורים במדינת ישראל אם אתם רוצים עתיד טוב לילדים שלכם אז תלחצו שהמדינה תקבל את האחריות כולל משרד החינוך. מעבר בתחילת השנה יגרום לעוד טרטור לפקידים וגם להורים ולארגונים ואני מזהירה מפני זה. אני קוראת לשרות לא לקחת אחריות בלי תקציבים מתאימים אחרת תקבלו לידיים שלכם מערכת קורסת ויגידו השרות אחראיות לכישלון".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/107003