בעקבות הפשרת היחסים בין ארה"ב לקובה: דורשים לחדש הקשרים הדיפלומטיים עם האי הסוציאליסטי

ישראל עוקבת בעניין רב אחר התחממות היחסים בין ארה״ב לקובה וממתינה לאיתותים מהוואנה לגבי האפשרות של חידוש הקשרים הדיפלומטיים״, כך אמר לכתב "מעריב" אתמול (שני) גורם בכיר במשרד החוץ. הוועד לידידות ישראלקובה פנה אתמול לממשלה ולמשרד החוץ לפעול לחידוש היחסים בין המדינות. "אם ארה"ב הגיעה למסקנה שזה הזמן להסיר את החרם ולכונן קשרים, גם ישראל צריכה לעשות זאת", אמר ד"ר אפרים דוידי, חבר בוועד לידידות עם קובה ומרצה באוניברסיטת תל אביב. גם יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאוןקרא לפעול לחידוש היחסים עם קובה: "אין שום סיבה להמשך הניתוק הפורמלי. עידן מאזן האימה נגמר מזמן".

2015-04-14_195856

נשיאי ארה"ב וקובה לאחר שיחה שקיימו בשולי פסגת מדינות אמריקה שנערכה בסוף השבוע בעיר פנמה (צילום: פרנסה לטינה)

מאז ניתוק היחסים אין לישראל נציגות רשמית בקובה ואת האינטרסים הישראליים מייצגת שגרירות קנדה בהוואנה. הקובנים מספקים לאזרחים ישראלים המבקרים בקובה "כרטיס תייר", ויזה חד־פעמית המונפקת באמצעות סוכנויות נסיעות, או באמצעות שגרירות קובה בירדן. עוד נמסר ב"מעריב" כי אנשי עסקים ישראלים מקיימים קשרי מסחר עם קובה ומנהלים במדינה פעילות עסקית. במקביל, עלו בשנים האחרונות מאות יהודים מקובה לישראל, בידיעת השלטונות.

יצוין שמאז שהמגעים בין שתי המדינות הפכו לגלויים, ממשלת ישראל הימנית היא בין הבודדות בעולם שלא בירכו על המהלך. זאת במסגרת ההסמכות הקיימות בין ממשלת ישראל לאגף הימני ביותר במפלגה הרפובליקאית של ארה"ב.