בעקבות המפלה נמשכת התסיסה במרצ; ההנהגה החליטה לא להחליט

 

התסיסה הפוליטית בתוך מרצ נמשכת בעקבות המפלה בבחירות שנערכו בשבוע שעבר. ישיבת הנהלת התנועה שנערכה אמש בתל-אביב הייתה רצופה קריאות ביניים ואף קריאות להתפטרות היו"ר, ח"כ חיים (ג'ומס) אורון. בישיבה גם נשמעו דברי תמיכה באורון. הישיבה לא הגיעה לכלל סיכומים והוחלט לכנס ישיבות נוספות כדי לנסות ולהבהיר מדוע נכשלה מרצ בבחירות. יצויין שהליך דומה נערך אשתקד, בטרם הוכרז על הקדמת הבחירות. בתום ההליך, צוות הבדיקה פרסם דו"ח קשה ומגדיר את מרצ "כתנועה משותקת" ועוד קבע הצוות שאין התנועה עוסקת כלל במטרותיה הפוליטיות המוצהרות.

"לא צריך עצומות. צריך לקבל החלטה במוסד מסודר של מרצ. אני מתחייב לקבל כל החלטה. אני מבין את מושג האחריות באופן קצת שונה, בשבילי אחריות פירושה לפעול לשיקומה של מרצ. לאור זאת, החלטתי לא להתפטר", כך אמר אמש יו"ר מרצ בכינוס של הנהלת המפלגה שדנה בכישלון בבחירות ובקראיות להתפטרותו של יו"ר המפלגה. כאמור, הנהלת מרצ החליטה בתום הישיבה כי בעוד כשבועיים יוצג להנהלה הרכב של וועדה שתבחן את הכישלון בבחירות.

גם ח"כ אבשלום וילן תמך בעמדת אורון ואמר בפתח הדיון: "אני לא חושב שזו העת להשחזת סכינים ולמלחמות פנימיות. אני מעריך כי קדימה תתפלג ולכן צריך ללכת למהלך גדול, לחבור אל מפלגות חדשות ובבחירות הבאות לבוא כגוף גדול המציג אלטרנטיבה שלטונית". ח"כ וילן הוסיף כי להערכתו שתי סיבות חיצוניות גרמו לכישלון מרצ בבחירות: "המלחמה בעזה, שסחפה את העם ימינה והבלוף שלבני מכרה לציבור כי רק היא יכולה לחסום את ביבי וכך הוליכה שולל ציבור בוחרים שלם". למרות דבריו, גם במהלך כינוס הנהלת מרצ נשמעו קריאות להתפטרותו של היו"ר אורון. את הקריאה הבוטה ביותר השמיעה חברת ההנהלה, דינה אבוקסיס, שבמשך שנים שימשה עוזרת פרלמנטרית של ח"כ זהבה גלאון שנותרה מחוץ לרשימת המפלגה לכנסת הבאה.

אבוקסיס פנתה לג'ומס ואמרה: "אני לא חושבת שלשבת בכנסת זה הדבר הכי חשוב בחייך כעת. מיצית את הכנסת, ומידת האחריות, ההגינות, המוסריות והקולגיאליות מחייבת שתיתן דוגמה אישית, תתנהג בג'נטלמניות ותפנה את מקומך לזהבה גלאון". היא הוסיפה: "זהבה נתנה את ראשה כדי לגבות אותך, ועכשיו אתה לא יכול להסתכל לה בעיניים". יו"ר צעירי מרצ אורי זכי ציין במהלך דבריו בפגישה כי כל הדיון הזה מיותר. "מרצ קיבלה כרטיס אדום מהבוחר הישראלי ואינה יכולה לשמש עוד בתפקיד של הובלת השמאל הישראלי".

לדבריו, "שאלת הישארותו או התפטרותו של חיים אורון איננה רלוונטית כיוון שמרצ לא יכולה לתפקד יותר. השמאל סיים את דרכו. מתוך הריסותיו יצמח כח אלטרנטיבי של אנשים צעירים ממרצ וממפלגות אחרות, שיקומם את השמאל לקראת הבחירות הקרובות".