בעקבות הוויתור של זעאתרה: אישה ערבייה-פלסטינית לראשונה תכהן כסגנית ראשת העיר חיפה

פעילת חד"ש שהירה שלבי היא האישה הערבייהפלסטינית הראשונה שתכהן כסגנית ראשת העיר חיפה. שלבי, מספר שתיים בסיעת החזית החיפאית, פעילה פמיניסטית ותיקה בעלת ותק מרשים של עשייה למען תושבי ותושבות העיר, תחליף את נציג מרצ, הרב דב חיון, במחצית השנייה של הקדנציה.

2018-12-12_213042

שהירה שלבי ורג'א זעאתרה במהלך מסיבת העיתונאים שנערכה בצהריים בחיפה (צילום מסך: ערוץ 1)

רג'א זעאתרה, שאמור היה לכהן כסגן ראשת העיר חיפה מטעם סיעת חד"ש הודיע יום (רביעי) שיוותר על התפקיד במהלך מסיבת עיתונאים שנערכה בחיפה. הוא אמר ל"הארץ" כי קיבל את ההחלטה בשל "סכנה שהקואליציה תתפרק ויעשו שוב בחירות". לדברי זעאתרה, שהחליט לפרוש בעקבות הביקורת הציבורית על התבטאויותיו בעניין חמאס וחיזבאללה, כניסתו לתפקיד היתה מסכנת את "כל הדברים שראשת העיר, עינת קלישרותם, מטפלת בהם עכשיו, כמו הנמל והתוכניות הגדולות". לדבריו, הוא הרגיש שלא עמדה בפניו אפשרות אחרת, שכן "ראש הממשלה שם את כל כובד משקלו על העניין הזה".

מחד"ש נמסר כי בימים האחרונים נהגה ממשלת ישראל, בגיבוי על הימין ואף חלקים מה"אופוזיציה", כמו ארגון פשע. דרעי ונתניהו איימו על עיריית חיפה, העיר השלישית בגודלה בישראל, שלא תקבל תקציבים. מקהלת המסיתים – מעודד פורר ועד יאיר לפיד – מחאה כפיים וליבתה את האש. הם עשו הכל כדי לסכל מינוי של נציג ציבור, שסירב לשחק את תפקיד "ערבי המחמד", ולא הסכים להצניע את עמדותיו נגד הכיבוש ונגד דיכוי העם הפלסטיני.

רג'א זעאתרה נשאר איתן בעמדתו ולא התכופף נוכח הרדיפה הפוליטית בשבוע ארוך של הסתה, גזענות ושיסוי. תושבי חיפה, ערבים ויהודים, בחרו בו והוא יהיה נציגם במועצה. לא ישתיקו אותו, ולא אותנו. חיפה תמשיך להיות בית לערבים וליהודים, על דעותיהם, עמדותיהם וזהותם. ראשת העיר עינת קלישרותם הוכיחה שהיא מחויבת לערכי השוויון והקיום המשותף, כשבחרה לעמוד באומץ מול לחצים וניסיונות סחיטה של ממשלת הימין והמתנחלים.

זעאתרה סירב לחזור בו מהתבטאויותיו, לפיהן חמאס וחיזבאללה אינם ארגוני טרור וההתנגדות שלהם לכיבוש היא לגיטימית. "זה לא בא בחשבון מבחינתי", אמר. "מצד שני, לא בא בחשבון שנישאר מחוץ לקואליציה ונהיה לא לגיטימיים בחיפה גם מבחינה פוליטית עם כל ההשלכות הארציות, וגם מבחינת כל האנשים שהאמינו בנו והיו להם ציפיות מאיתנו, שמחכים לעבודה שלנו".

על ההסתה הגיב השבוע זעאתרה: "אני לא חבר בחמאס או בחיזבאללה, אלא במפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) ובחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) הדוגלות בשלום, בשוויון ובאחוות עמים", והוסיף: "נתניהו וממשלתו המושחתת מנסים להסיט את דעת הקהל. הסכנה האמתית הנשקפת לעם בישראל נמצאת לא בעיריית חיפה, אלא ברחוב בלפור 10 בירושלים. כשאהיה סגן ראשת העיר, סביר להניח שנתניהו ודרעי כבר יישבו בכלא".

עוד בנושא, בעמוד השער בגיליון השבוע של "זו הדרך":

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2018/12/G47_2018.pdf