בעקבות גל הרציחות: ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי תקיים הפגנות ומחאות

ישיבת חירום של ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל נערכה אמש (שלישי) בנצרת והחליטה על שורה של מחאות והפגנות ברחבי הארץ. על כך מסר הבוקר העיתון "אל אתיחאד" היוצא לאור בחיפה. הוועדה התכנסה על רקע גל האלימות הרצחנית שהגיע לשיא נוסף של15 נרצחים החודש ו-80 קורבנות מתחילת השנה. זאת, לאחר חיסולו של מוחמד פאיז בן ה-57 בדירתו בחיפה.

מפגינים נגד מעשי הרצח בחברה הערבית (צילום: אל-אתיחאד)

 

יו"ר ועדת המעקב, מוחמד ברכה, שמנה את נתוני הפשיעה, הדגיש כי השנה יירשם שיא חסר תקדים במספר הקורבנות בנפש בחברה הערבית. לדבריו, "מיגור הפשיעה מהחברה הערבית שלנו אינו דורש תכנית, אלא החלטת ממשלה ברורה המופנית למשטרה, שיש לה את כל האמצעים והיכולות לבצע את תפקידם, כפי שעשתה בחברה היהודית לפני שנים, מבלי שחיפשו מנהיגים יהודים להאשים".

לדברי ברכה "הניסיון להטיל אחריות על מנהיגים ערבים הוא ניסיון להפליל את הקורבן במתרחש. מספר רב של רשויות מקומיות ערביות מיישמות היבטים שונים של תכנית למאבק בפשיעה, אותה יש ליישם בקנה מידה גדול יותר, אך זה לבדו אינו מספיק כי הבסיס לתופעה זו הוא גורם ההרתעה, וההרתעה היא בידי המשטרה ורשויות אכיפת חוק, אך הם אינם טרודים בכך. הוא הזהיר כי "הממשלה הנוכחית, כמו קודמתה, מנצלת את תופעת הפשע כדי למשוך את הנוער הערבי שלנו לחוגי הגיוס במשטרה, בצבא ובשירותי הביטחון". ברכה קרא לסדרת צעדים של מאבק עממי: "אנו מנהלים מאבק פוליטי ויש לנו כלים שאין לאף אחד זכות להמעיט בהם, וההישגים שלנו מצטברים". יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) הדגיש כי הממשלה והמשטרה הבטיחו שינוי בגישתן כפלי האלימות הגואה "אבל שום דבר לא זז".

מלבד צעדי המאחה המתוכננים, עם פתיחת שנת הלימודים בוועדת המעקב קראו לכל העוסקים בחינוך בהם הרשויות המקומיות, ועדת המעקב בנושאי חינוך ערבי, ועדי ההורים וצוותי ההוראה, לבנות תכנית חינוכית בבתי ספר תיכוניים בנושא אלימות ופשיעה. יצוין שההפגנה הראשונה המתוכננת על ידי ועדת המעקב תתקיים ביום ראשון הקרוב, 5 בספטמבר, בשעה 19:00 בעיר לוד.