בעולם מהלכות מחאות: תערוכת יחיד ליצירות הציירת רות שלוס במוזיאון תל-אביב

"בעולם מהלכות מחאות", תערוכת יחיד ראשונה במוזיאון של יצירות הציירת רות שלוס (2013-1922), חנכה באחרונה את חלל התערוכות המתחלפות במרכזה של תצוגת הקבע החדשה של אוסף האמנות הישראלית במוזיאון תל-אביב. זו מחווה רבת ערך בשנה בה יצוין עשור למותה של שלוס – אחת הציירות החשובות שפעלו בישראל. יחד עם זאת, החלל שהוקדש לתערוכה צר מלהכיל את יצירותיה העשירות הרבות של שלוס.

רות שלוס בעבודה, 1967 (צילום: מרכז המידע לאמנות הישראלית)

 

מאז ראשית דרכה באמנות באמצע שנות ה־40 של המאה ה-20, מעידות עבודותיה של שלוס על בחירתה בציור פיגורטיבי הנרתם למעורבות חברתית ופוליטית פעילה. זה ציור המישיר מבט אל המאבקים המעמדיים, אל הפליטים הערבים, אל המעברות ואל הקבוצות המנושלות והמוחלשות.

כבר ברישומיה המוקדמים תיארה שלוס, ברגישות ובאומץ נדיר לתקופתה, את מראות החורבן לאחר הנכבה והמלחמה ב-1948: כפרים פלסטיניים חרֵבים, שרידים של "רכוש נטוש" ושל שכונות הרוסות ביפו. רישומים כמו "פליטים בשטח 9" מ-1965,  המתאר את תושבי האדמות שהופקעו מסח'נין, עראבה ודיר-חנא כדי להקים את כרמיאל, הניצבים בחורבות ביתם ההרוס — מציירים תמונת מציאות קודרת ואנטי-הירואית בעשורים הראשונים למדינה.

התערוכה "בעולם מהלכות מחאות", ששמה שאוב משיר של נתן אלתרמן, מתמקדת בציורים שיצרה שלוס בשני העשורים האחרונים לחייה ומסמנת רגע שיא בעיסוקה הנמשך בקיום האנושי של חסרי הישע. לצִדם מוצגים רישומים מוקדמים, המטרימים בתוכן ובצורה את המופעים המאוחרים של זעקת האדם. בציורים המאוחרים מתגלה רגישות ציורית חדשה בהעֲמדה של דמויות מונומנטליות: זקנות וזקנים, תינוקות בני יומם ופלסטינים אזוקים. הדמויות המתוארות מקרוב נלחמות על חירותן מראשית עד אחרית.

שלוס זכתה במדליית כסף בתערוכה בינלאומית בלייפציג  שבגרמניה המזרחית (1965). כמו כן זכתה במלגת שהייה מטעם קריית האמנים הבינלאומית – "הסיטה", בפריס .(1977)

ב-2006 נערכה התערוכה הרטרוספקטיבית האחרונה של יצירותיה במשכן לאמנות שבקיבוץ עין חרוד. אך המוזיאונים הממסדיים בישראל התעלמו לרוב מיצירותיה ונמנעו מהצגתן. כעת מנסה התערוכה במוזיאון תל-אביב לפצות, ולו במעט, על התעלמות זו.

ב-24 במרס, בשעה 19:00, ייערך בתערוכה מפגש עם האוצרת ענת דנון סיון ועם ד"ר נורית כהן עברון, בתה של האמנית. הכניסה בתשלום. התערוכה תנעל ב-30 באוגוסט.

נמרוד עובד