במועדון הקולנוע של הגדה השמאלית יוקרן סרטו של יוסף שאהין 'אלכסנדריה שוב ולנצח'

במועדון הקולנוע של הגדה השמאלית נמשכת הקרנתם של סרטי הסדרה האלכסנדרינית של יוסף שאהין, אחד מהבמאים המצריים האמנותיים והאישיים ביותר. הערב (מוצ"ש) בשעה 20:00 יוקרן הסרט "אלכסנדריה שוב ולנצח" (106 דקות, ערבית עם כתוביות באנגלית) שהופק ב-1990.

שאהין היה אחד מהבמאים הפוריים והמוצלחים ביותר מבחינה מסחרית ואמנותי של מצרים. הוא פרץ בעיקר בזכות סרטים ניאו ראליסטיים שהיו חדשניים בדרך שבו הם הציגו את חיי העניים במצרים כמו גם סוגיות שנויות במחלוקת כמו הדחקה מינית ואלימות נגד נשים.

תמונה מתוך "אלכסנדריה שוב ולנצח" של הבמאי המצרי המנוח יוסף שאהין (צילום: אל אהראם)

 

גיבור הסדרה הוא בן דמותו של הבמאי "יחיא" שכמותו נולד באלכסנדריה למשפחה בת המיעוט הנוצרי יווני, כמותו נשלח ללמוד קולנוע בפסדינה וכמותו חיי את חייו בעיקר באמצעות הקולנוע והתיאטרון. דרך הקולנוע והתיאטרון הסדרה האלכסנדרינית גם פורצת את החוקים של ביוגרפיה רגילה. דרך הסדרה הזאת שאהין חושף בפנינו את הפנטזיות שלו ודרכן לא רק את מה שאי אפשר להוכיח, אלה אולי גם את מה שאי אפשר לספר.

בסרט השלישי בסדרה: "אלכסנדריה שוב ולנצח", יחיא מצטרף לשביתת קולנוענים אחרי שהשחקן האהוב עליו לא מסכים לראות אותו כי הוא רודני ואובססיבי. יחיא המאוהב והמזדקן מתחיל לכתוב תפקיד אחרון בשביל אותו שחקן. בחלומו של יחא אהובו מגלם את אלכסנדר הגדול לאחר שכבש את אלכסנדריה והוכתר כאל. שירה מרק בן צבי תדבר בתום ההקרנה על איך אהבות אסורות תמיד צריכות לברוא לעצם עולם משל עצמן.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/116355